František Mariánek, 5. prosinec 2011
Informace Agrární komory ČR č. 35/2011

Ø Sjednocení pozice nevládních organizací nových zemí a aktivity k jejímu prosazení

.

                                                                                              V Praze 5. prosince 2011

 

 

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

 

jak jste již jistě byli informováni z našeho serveru a z odborného tisku, ve dnech 28. a 29. listopadu 2011 proběhlo v Budapešti pravidelné, již 43. zasedání agrárních komor Visegrádské čtyřky, rozšířené tentokrát i o další nové země EU.

Na tomto jednání byla po pečlivé diskuzi přijata společná Deklarace týkající se legislativních návrhů komise k SZP v letech 2014 – 2020, ve které je dosaženo sjednocení pozice nevládních agrárních organizací nových zemí k návrhu reformy SZP EU.

Tento dokument, který obsahuje všechny důležité prvky pozice ČR, pokládáme za průlomový a jsme názoru, že se zhodnotila naše práce a m.j. také dvě konference nevládních organizací nových zemí, které jsme pořádali v roce 2010 v Brně.

Dále vás chci informovat, že na časově následném jednání prezidia organizace COPA-COGECA, ve dnech 1. a 2. prosince v Bruselu, došlo ze strany nových zemí ke vznesení požadavku uplatnit pozici budapešťské Deklarace do společného dokumentu COPA-COGECA.

Dohoda na zapracování požadovaných bodů z Deklarace však nebyla dosažena, a tak zástupci nových zemí schválení společného dokumentu COPA-COGECA zablokovali. Hlavní podíl na tom mají organizace následujících zemí: Polska, ČR, Slovenska, Litvy, Lotyšska a Estonska.

Další postup tak bude řešen na jednání politického výboru COPA-COGECA (POCC), které se uskuteční 15. prosince v Bruselu.

Budapešťská deklarace byla souběžně zaslána předsedům vlád a ministrům zemědělství nových zemí a představitelům všech významných struktur EU v čele s komisařem EK pro zemědělství a rybolov Dacianem Ciolosem.

Od těchto kroků očekáváme posílení pozice k prosazení našich požadavků do podoby SZP 2014 – 2020.

 

Ing. Jan Veleba

Prezident AK ČR

 

 

Příloha: Plné znění budapešťské deklarace

 

 

 

 

 

SETKÁNÍ ÚSTŘEDNÍCH ZEMĚDĚLSKÝCH KOMOR V BUDAPEŠTI

 

Zastoupených: Polskem, Maďarskem,  Českou republikou, Slovenskem, Rumunskem,

Estonskem, Lotyšskem, Litvou a Chorvatskem

 

28. - 29. listopadu 2011, Budapešť, Maďarsko

 

SPOLEČNÁ DEKLARACE

TÝKAJÍCÍ SE LEGISLATIVNÍCH NÁVRHŮ KOMISE K BUDOUCÍ SZP V LETECH 2014-2020

 

Zástupci Maďarské agrární komory, Národní rady polských zemědělských komor, Agrární komory České republiky, Slovenské agrární a potravinářské komory,  Federace rumunských zemědělských producentů,  Estonské zemědělské a obchodní komory, Lotyšských zemědělských nevládních organizací, Svazu litevských farmářů a Chorvatské agrární komory se sešli, aby projednali stanoviska svých organizací k legislativním návrhům Komise týkajícím se budoucí Společné zemědělské politiky. Členové výše uvedených organizací zformulovali své společné stanovisko ke klíčovým bodům nově navržené legislativy SZP následujícím způsobem:

 

VŠEOBECNÉ POZNÁMKY

 

Řízení společné zemědělské politiky za uplynulých 5 let bylo pro většinu našich zemí zklamáním. Velikost a síla našich zemědělství  ve většině případů ztrácela svou základnu místo toho, aby se dále rozvíjela. Bezpečnost příjmů našich farmářů byla oslabována místo toho, aby se stabilizovala.

 

Jsme přesvědčeni, že značná část tohoto fenoménu je spojena se způsobem, jakým je systém SZP navržen a prováděn. Zvláště došlo k pochybení pokud jde o poskytnutí stejné úrovně možností všem farmářům napříč společným trhem a  jejich konkurenceschopnosti ve vztahu k jejich konkurentům ze třetích zemí.

 

Z těchto důvodů naše země doufaly v podstatné změny v návrhu nové Společné zemědělské politiky pro období 2014-2020. Jsme však zklamáni, protože současný návrh Komise nezahrnuje žádné podstatné změny ve srovnání se současným systémem.

 

Návrh Komise ve své současné podobě nepředpokládá silnější a konkurenceschopnější evropské zemědělství – místo toho uvaluje na farmáře dodatečné náklady a různou další administrativní zátěž. Nepřichází s opravdovým a transparentním novým řízením a místo toho ještě více komplikuje současný systém.  Nepřináší nový systém přidělování zdrojů a místo toho toleruje systém založený na historických referenčních údajích na příštích mnoho let a navíc přichází ještě s dalším přechodným obdobím.  Potřebujeme silnější, spravedlivější a jednodušší Společnou zemědělskou politiku než je ta, kterou v současné době navrhla Komise.

 

 

PŘÍMÉ PLATBY

 

Rozpočet SZP

Oceňujeme úsilí Komise zachovat silný rozpočet SZP.  Avšak zmrazení rozpočtu SZP v nominálních podmínkách, spolu s dalšími navrženými prvky, které snižují příjem a zvyšují náklady (například 30% ní povinné zelenání, neobdělávání 7% půdy z ekologických důvodů atd.) znamená, že v reálných podmínkách příjmy farmářů ještě více poklesnou.

 

Přidělování plateb

Návrh Komise v zásadě počítá se zachováním hlubokých rozdílů mezi spřátelenými členskými státy pokud jde o úroveň přímých plateb tím, že umožňuje, aby systém založený na referenčních datech existoval ještě mnoho let a navíc přichází s dalším dlouhým přechodným obdobím. To je v rozporu s mnoha oficiálními sliby a politickými rozhodnutími  přijatými v minulosti, že bude tato diskriminace do konce současného rozpočtového období odstraněna.  Proto vyzýváme Komisi, aby návrh přehodnotila a předložila úplně nový systém kalkulace národních obálek v rámci Pilíře 1, který bude vyhovovat všem členským státům. Tento nový systém nesmí být založen na historických referencích a nesmí zahrnovat další přechodná období.  Jsme přesvědčeni, že jen takto můžeme vytvořit novou a skutečně Společnou zemědělskou politiku, která bude bez  diskriminace a ku prospěchu všech evropských farmářů.

 

Aktivní farmáři

Souhlasíme s návrhem Komise, že finanční prostředky SZP musí dostávat pouze ti farmáři, kteří skutečně produkují zemědělské produkty. Na druhé straně jsme velmi znepokojeni tím, že jednotně navrhovaná definice nepostihne národní rozdíly výrobních struktur.  Původnímu cíli by lépe sloužilo stanovení určitého kriteria, jemuž by musely vyhovět všechny členské státy a zároveň ponechání určité  flexibility na národních úrovních.  Jsme rovněž přesvědčeni, že býti „aktivním farmářem“ by mělo zahrnovat skutečný výstup zemědělských výrobků.

 

Zjednodušení SZP

Komise navrhuje zavedení dalších vrstev byrokracie a úředního šimla na farmáře a vlády. Bez ohledu na to, že Komise souhlasila s naléhavou potřebou zjednodušit SZP, její návrhy týkající se křížové kontroly, zelenání, zastropování a její definice aktivního farmáře učiní pro veřejnost celý systém ještě méně transparentním a pro farmáře a vlády bude představovat ještě větší zátěž.  Pokud návrh nepřináší zjednodušení, musí být přepracován.

 

Zastropování

Komplikovaný návrh Komise na zastropování přímých plateb  bude působit proti pobídkově pokud jde o modernizaci farem. Bude rovněž trestat farmáře, kteří již vyvinuli úsilí  dosáhnout dobrého hospodaření a také ty, kteří využívají smluvní pracovní síly. Zastropování proto odmítáme.

 

Mandatorní zelenání

Návrhy Komise týkající se zelenání v rámci Pilíře 1 budou mít velmi negativní dopad jak na farmáře, tak na spotřebitele s velmi malou zárukou prospěšnosti ve vztahu k životnímu prostředí.  Uvalení stejných požadavků na více než 12 milionů farem nacházejících se v různé situaci je zřejmě ten nejméně efektivní způsob jak dosáhnout prospěšnosti ve vztahu k životnímu prostředí.  Farmáři musí mít možnost vybrat si taková opatření, která vyhovují situaci na jejich farmě a místním podmínkám. Navrhujeme, aby všechna opatření týkající se zelenání byla opětovně zvážena a přesunuta do Pilíře 2, aniž by došlo ke snížení financování Pilíře1 a za podmínky, že zastropování bude odstraněno. Opatření týkající se zelenání by měla být zaváděna na dobrovolné bázi.

 

Napojené platby

Vítáme možnost použít až do 10% národní obálky na poskytnutí limitovaných napojených plateb, ale vyzýváme při využití tohoto opatření k větší národní flexibilitě.  Členské státy by měly mít možnost samy určit, které sektory zvýhodní, než aby byl seznam nárokových sektorů stanoven na úrovni Evropské unie (článek 38). Mělo by být povoleno, aby úroveň podpory pro vysoce citlivé sektory byla vyšší.

 

Křížová kontrola

Celý systém křížové kontroly musí být podstatně  zjednodušen, aby byla odstraněna administrativní zátěž – zvláště pokud jde o postup při výpočtu sankcí. Rovněž je velmi potřeba usměrnit a více sladit mandatorní pravidla napříč Evropskou unií. Produkce vstupující do Evropské unie ze třetích zemí by měla vyhovovat  stejným požadavkům jako mají předepsány evropští producenti. Nepodporujeme doplnění návrhu o Vodní direktivu (2000/60/EK) a Pesticidy ( 2009/128/EK). Podle našeho návrhu je Vodní direktiva již realizována prostřednictvím řady zákonů ve všech členských státech. Na druhé straně si myslíme, že zavedení směrnice Pesticidy do křížové kontroly by bylo v této fázi předčasné.

 

Plán „mladí a malí farmáři“

Oceňujeme úsilí Komise dosáhnout zjednodušení prostřednictvím zavedení Plánu pro malé farmáře, je však důležité, aby tento krok doprovázela opatření na podporu ziskovosti malých farmářů a strukturální reformy. Podporujeme záměr Komise přivést mladé zájemce do zemědělské činnosti.  Jsme však přesvědčeni, že skutečnou překážkou pro mladé farmáře je nízká úroveň příjmů a ziskovosti zemědělských obchodů na trhu.

 

SPOLEČNÁ ORGANIZACE TRHU

 

Tržní opatření

Při obchodování se třetími zeměmi  by měly být zachovány a efektivně využívány exportní náhrady.  Odmítáme návrhy na oslabení a zkomplikování současného systému bez ohledu na  zásady přijaté v Lisabonské smlouvě.  Další rychlé a bezdůvodné odstranění tržních opatření by způsobilo závažné ztráty producentům, zpracovatelům i spotřebitelům, protože slabá záchranná síť nedokáže zabránit extrémním cenovým výkyvům. Proto navrhujeme upevnění těchto nástrojů, a to zejména v oblasti intervencí  obilovin. Navrhujeme, aby byly intervenční referenční ceny plně aktualizovány a přizpůsobeny dnešním podmínkám na trhu.  Žádáme, aby mléčné kvóty, kvóty na cukr a výsadbová práva pro sektor vína byly zachovány alespoň do roku 2020 (s výjimkou mléčných kvót Estonska, mléčných a cukerných kvót Lotyšska a výsadbových práv Chorvatska). Jsme proti plánům pomoci pro mléčný krmný prášek a odstranění kaseinu. 

 

Producentské organizace

Vítáme rozšíření  spektra výrobků i na producentské organizací a jejich sdružení a na meziodvětvové organizace. Jsme však znepokojeni tím, že podmínky a postupy pro uznání producentských organizací jsou navrženy tak, že mají být pouze v pravomoci Komise. To by bránilo řádné kontrole a dohledu, a proto tento návrh odmítáme. Producentské organizace rovněž potřebují „právní jistotu“ pokud jde o zákon o konkurenci ve Společenství tak, aby se mohly spojovat a působit tak na trhu efektivněji. Důležité je to, že podpora producentských skupin není omezena tak, jako je tomu u malých a středních podniků, takže i větší uskupení jsou podporována. Jestliže bude současná úprava producentských organizací pro ovoce a zeleninu přesunuta do Pilíře 2, bude nezbytné kompenzovat jejich investiční podporu, která bude ztracena. Producentské a meziodvětvové organizace by měly být plně podporovány v rámci Pilíře 1.

 

ROZVOJ VENKOVA

 

Všeobecné poznámky

Komise navrhuje přidělení 50 % rozpočtu na rozvoj venkova založeného na „nových objektivních kriteriích“, která budou specifikována později a počítá s +/- 10% rozdílem ze současné národní úrovně podpor na rozvoj venkova. Jsme velmi znepokojeni nejasností definic těchto kriterií a nesouhlasíme s jakýmkoliv snížením zdrojů na rozvoj venkova členským státům na úroveň, jež by měla být pod průměrem Evropské unie. Nové přidělení finančních prostředků na rozvoj venkova nesmí vyústit v jakékoliv narušení mezi členskými státy, zejména ve prospěch rozvinutějších zemí na úkor těch méně rozvinutých. Navrhujeme také, aby mohlo být 10 % celkových národních obálek přemísťováno mezi Pilířem 1 a Pilířem 2, podle vlastního rozhodnutí členských států.

 

Platby LFA

Považujeme za důležité, aby platby LFA dostával v budoucnu pouze aktivní farmář.  Rovněž navrhujeme, aby práh nárokovosti z plánu LFA byl snížen na 50 % místo na 60 % jak to navrhuje Komise. Kromě toho je pro nás nepřijatelná jakákoliv degresivita plateb založená na velikosti farmy. V současné době jsou veškeré platby LFA prováděny z Pilíře 2. Komise nyní navrhuje, aby členské státy mohly použít do 5 % finančních prostředků určených na přímé platby na platby do oblastí s přírodním omezením. To by pro farmáře znamenalo, že by z prostředků získaných pokrácením svých přímých plateb platili za opatření, která dříve financoval EAFRD (Evropský fond pro rozvoj venkova).  Pro to nevidíme žádný důvod a myslíme si, že by tyto platby měly být i nadále plně hrazeny z Pilíře 2.

 

Řízení rizik

Vítáme zachování současných opatření pro řízení rizik a zavedení dodatečných dobrovolných nástrojů pro stabilizaci příjmů. Musí se však dále prověřit  do kterého pilíře by tato opatření měla být zavedena  a dále stanovit podrobnosti jejich zavádění.  Pokud jde o toto opatření,  žádáme o kompenzaci plateb farmářů na pojištění, aby bylo zajištěno řádné fungování řízení rizik a rovněž žádáme, aby jejich povinný vlastní příspěvek byl snížen na 10%.

 

 

Tato Deklarace byla vyhotovena v 15 originálech v angličtině, sestává ze šesti stran (v angličtině) a byla podepsána všemi zúčastněnými stranami  na základě jejich plného souhlasu.

 

 

 

Budapešť, 29. listopadu, 2011

 

 

 

 

 

 

 

Wiktor SZMULEWICZ                                         GÉZA POPRÁDY

                     prezident                                                             vládní komisař

Národní rada zemědělských komor                               Maďarská agrární komora

                     POLSKO                                                             MAĎARSKO

 

 

 

     Jan VELEBA                                                     Milan SEMANČÍK

       prezident                                                                    předseda

Agrární komora České republiky                   Slovenská zemědělská a potravinářská komora

ČESKÁ REPUBLIKA                                 SLOVENSKÁ REPUBLIKA

 

 

 

    Viorel MATEI                                                     Roomet SÕRMUS

      Prezident                                                       předseda představenstva

Federace rumunských zemědělských                     Estonská agrární a obchodní komora

      producentů                                                             ESTONSKO

                 RUMUNSKO

 

 

 

Jonas TALMANTAS                                        Armands KRAUZE

       předseda                                                                  zástupce

         Svaz litevských farmářů                                      Lotyšské nevládní organizace

                      LITVA                                                               LOTYŠSKO

 

 

 

                                               Damjan BOGDANOVIĈ

                                                  generální tajemník

                                            Chorvatská agrární komora

                                                     CHORVATSKO

 

 

 

 


Hodnocení => průměr 092
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář