Renata Šarjaková, 4. prosinec 2007
Biopotraviny v Rakousku
Nejnovější fakta z průzkumu, který provedla rakouská agentura RollAMA.
 
• Mezi roky 2003 a 2006 vzrostla spotřeba biopotravin v Rakousku o 35 %.
• 91 % respondentů uvedlo, že bio výrobky koupilo alespoň příležitostně,  33 % uvedlo, že je kupují často ( v roce 2005 to bylo 24 %), 16 % je kupuje pravidelně (v r. 2005 9 %)
• Jako hlavní důvod nákupu bio výrobků 50 % dotázaných uvedlo, že to dělají pro své zdraví a je si vědomo toho, že tyto výrobky jsou prosté chemických přísad, a dále že nákupem podporují ekologické zemědělce a chtějí být informováni o původu výrobků.
• Biopotraviny jsou v průměru o 36 % dražší. V roce 2005 byla vysoká cena bariérou pro 46 %, v roce 2006 bio výrobky kvůli vysoké ceněn nekupuje už jen 32 %.
• Širší nabídku bio výrobků by ocenilo 77 % respondentů.
• Zatímco v roce 2004 se prodalo 74 000 tun čerstvých biopotravin v hodnotě 150 mil. euro, v r. 2006 už to bylo 90 000 tun v hodnotě 200 mil. euro (cca 6 mld. korun), což je 35% nárůst.
• Podíl bio výrobků na celkovém maloobchodním obratu s potravinami je cca 5 %.
• Nejvíce se prodává mléko, ovoce, zelenina a vejce. Bio mléko s množstevním podíle 14 % je nevýznamnějším produktem.
• U čerstvého ovoce je průběžný nárůst z 2,7 % na 6,6 %, u zeleniny je to z 4,1 % na 6,1 %.
• Podíl biomasa roste pomalu a činí teď pouze 2,8 %, bio salámy jsou dokonce jen  na 1,4, což je podíl nejnižší.
• Nárůstu podílu diskontů o 10 % pomohly privátní značky, podíl na celkovém trhu s biopotravinami zvedly v roce 2006 na 35 %. Pokud jde o finanční obrat, podíl diskontů je pouze 27 %.
• Největší rozdíl v ceně mezi bio a konvenčními potravinami je u brambor, u bio příplatek činí 76 %. U bio ovoce je to 65 %, u masa a tuku 51 %. Na druhou stranu bio mléko není dražší než konvenční.
• Pokud jde o typ biospotřebitele, 86 % nakupujících má vyšší úroveň vzdělání. Biopotraviny jsou důležitější pro rodiny než pro jednotlivce, lidé více nakupují ovoce a zeleninu než  maso a uzeniny.
• Rakouští spotřebitelé biopotravin jsou zajímavou cílovou skupinou, mají velkou kupní sílu a jsou ochotni utratit více peněz za potraviny vysoké kvality. I přesto však tzv. silní bio uživatelé utratí za bio výrobky pouze 13 % z celkové sumy investované do potravin. Očekává se ale, že pokud dojde v průběhu příštích let k rozšíření biosortimentu, dojde k dalšímu nárůstu trhu.  
 
Zdroj: Mgr. Světluše Bodoková

Hodnocení => průměr 113
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář