Renata Šarjaková, 3. říjen 2017
Ekologické zemědělství - 15 let růstu v USA

Od svého širšího zavedení v 90. letech ekologická produkce v USA nabývá pozvolným tempem na významu. V posledních letech zaznamenává meziročně dvouciferný růst. Produkty s označením „organic“ si může americký spotřebitel koupit ve více než 70 % konvenčních prodejnách s potravinami a cca 20 tisících specializovaných obchodech.

Ekologický způsob hospodaření byl formálně ustaven v roce 2002, kdy USDA (Federální ministerstvo zemědělství USA) zavedlo Národní program ekologického zemědělství. Tím se sjednotila pravidla do té doby platná na úrovni jednotlivých států a soukromých organizací.

Národní program zajistil i jednotnou certifikaci a spotřebitel tak lépe může činit rozhodnutí při svém nákupu. V roce 2005 činil prodej ekologické produkce cca 14 mld. USD, v loňském roce se dostal již na hodnotu 43 mld. USD. Hodnota se zdá být vysoká, z celkového prodeje však stále činí méně než 5 %.

Značkou ekologické produkce jsou označovány např. ovoce a zelenina, mléčné produkty, polotovary a balené pokrmy, nápoje a pekařské zboží.

V roce 2011 zavedlo USDC (Federální ministerstvo obchodu) speciální nomenklaturu pro označování a monitoring obchodu s produkcí ekologického zemědělství. Přeshraniční obchod je usnadněn vzájemným mezinárodním uznáváním standardů, které mají USA zavedeny s Evropskou unií, Kanadou, Japonskem, Koreou a Švýcarskem.

zdroj: Ministerstvo zemědělství ČR »


Hodnocení => průměr 157
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář