Renata Šarjaková, 14. únor 2025
Zvýšení agrárního exportu z Japonska

Hodnota vývozu japonských zemědělských, rybářských a lesnických produktů vzrostla v roce 2024 o 3,7 % oproti předchozímu roku na 1,5 bilionu jenů (9,6 miliardy USD), čímž vytvořila nový rekord, tažený rostoucí poptávkou po japonské kuchyni v zámoří, uvedla v úterý 4.2. vláda na tiskové konferenci.

 

 

Výsledky za rok 2024 představují podle japonského Ministerstva zemědělství, lesnictví a rybolovu nový rekord, kdy agrární export rostl 12. rokem v řadě. Oznámilo zároveň, že Japonsko do roku 2025 zamýšlí zvýšit vývoz zemědělských produktů a mořských plodů na 2 biliony jenů, což je cíl stanovený s ohledem na klesající populaci země. Ministr zemědělství, lesnictví a rybolovu, Taku Eto na tiskové konferenci řekl, že stanovený cíl je velkou výzvou, ale že při pokračujícím tempu vývozu je možné jej dosáhnout.

Ze zveřejněných údajů vyplývá, že vývoz do Číny se v roce propadl o 29,1 % na 168,1 miliardy jenů, což představuje druhý rok poklesu v řadě. Přičinil se k němu zejména zákaz dovozu japonských mořských plodů v důsledku vypouštění upravené radioaktivní odpadní vody z ochromené jaderné elektrárny Fukušima Daiichi. Dodávky produktů rybolovu do Číny se propadly o 89,9 % na 6,1 miliardy jenů, protože obchod zatížil navíc ještě zákaz dovozu japonských mušlí a mořských okurek, které dříve představovaly velkou část vývozu mořských plodů. Prodej japonské whisky se také snížil, a sice v důsledku hospodářského útlumu v zemi.

V loňském roce byly hlavní exportní destinací Japonska Spojené státy, následované Hongkongem a Tchaj-wanem. Zásilky do největší světové ekonomiky vyskočily o 17,8 % oproti předchozímu roku na 242,9 miliardy jenů, což představuje téměř 20 % celkového exportu. Zatímco japonské hovězí maso a saké získaly ve Spojených státech vysokou popularitu, vývoz hřebenatek do země se stále drží za dovozem z Číny.

Vývoz rýže vykázal ze všech produktů nejprudší tempo růstu, vzrostl o 27,8 % na 12 miliard jenů, částečně kvůli vyšší spotřebě v japonských restauracích ve Spojených státech a Hong Kongu. Vývoz zeleného čaje z Japonska do dalších zemí vzrostl o 24,6 % na 36,3 miliard jenů. Bylo tomu zejména díky narůstající oblibě čajového prášku matcha v zahraničí, zejména v Evropě.

Zpracovala: Veronika Vanišová, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
E-mail: veronika.vanisova@mzv.gov.cz

 

Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 300
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář