Renata Šarjaková, 14. březen 2024
Spojené arabské emiráty mají problémy s daty

Získávat jakákoliv oficiální i neoficiální data je v této zemi velmi náročné. Pokud by si člověk myslel, že se stačí podívat na stránky podobné Českému statistickému úřadu jako v Evropě, tak by neuspěl.

 

 

Data se téměř nedají vyhledat, a když ano, nejsou úplně aktuální. V lepších případech se objeví části z rozsáhlých prací konzultačních firem, které jsou sdíleny v místních médiích.

Naštěstí se občas vyrojí důležitá data, pokud v zemi probíhá důležitá konference nebo veletrh. Jelikož se nedávno pořádal největší potravinářský veletrh Gulfood, mohli jsme se dozvědět velmi zajímavé informace právě ze světa potravinářství a zemědělství. Ty nejzajímavější shrnuji níže.

Vládce Dubaje Šejch Mohammed bin Rashid prohlásil, že akce jako je Gulfood velmi silně přispívá do vládní strategie Dubai Economic Agenda D33, která má za úkol zdvojnásobit HDP města. Dle posledních dat z Euromonitoru generovaly prodeje potravin a nápojů v emirátském retailu 16,4 miliard dolarů. V minulém roce také zákazníci za online objednávky potravin utratili 1,1 miliard dolarů. Každoroční růst především online prodejů je odhadován na 9,5 %.

Podle deníku FDI Intelligence, přilákaly Emiráty investory do nových potravinářských projektů za poslední tři roky 48 mezinárodních firem z 23 zemí. Výše těchto investic překročila 577 milionu dolarů. Pokud se zaměříme na investice pouze do projektů zaměřených na pohostinství, jako jsou restaurace, tak ty za stejné období překročily 1 miliardu dolarů. Alespoň to udávají data z portálu PitchBook a staví tak Emiráty na první pozici v přijatých zahraničních investic do tohoto sektoru na Blízkém východě. Ze stejného portálu se také dozvídáme, že v případě investic do projektů zaměřených na agritech šlo o 330 milionu dolarů. Tyto částky jsou samozřejmě pouze vyčíslením zahraniční účasti bez podílu emirátských partnerů.

Zveřejněná data potvrzují, že Spojené arabské emiráty začínají být pro potravinářské firmy opravdu zajímavé jako centrum jejich exportu po okolních zemích. Vysoké investice do infrastruktury a zjednodušené podmínky pro re - export místní produkce připravil skvělé podmínky pro firmy a jejich expanzi na Blízký východ, do Afriky a Asie. 

A jak jsou na tom prodeje přímo v obchodech? Dle posledních dat z Euromonitoru se předpokládá meziroční růst prodejů čerstvých potravin v retailu v období 2023–2028 ve výši 4,7 %. To znamená nárůst z 9,8 miliard v roce 2023 na 12,4 miliard dolarů v roce 2028. Největší část těchto prodejů čerstvých potravin stále ovládají masné produkty, které v roce 2023 tvořily 2,6 miliard dolarů. Růst prodeje těchto výrobků je předpovídán ještě rychlejší. Druhé místo v loňském roce obsadila zelenina s hodnotou prodejů 2,4 miliard dolarů.

V případě balených a trvanlivých potravin se předpokládá podobný meziroční růst, a to ve výši 4,6 %. Opět v číslech to znamená nárůst z 6,6 miliard na 8,3 miliard dolarů do roku 2028. Základní potraviny jako rýže a mouka tvoří největší část této skupiny výrobků a jejich prodeje v roce 2023 dosáhly 2,3 miliard dolarů. Zajímavou druhou pozici obsadily mléčné výrobky s hodnotou 2 miliard dolarů.

Úplně stejný meziroční nárůst prodeje je očekáván také v případě nápojů. Ty by měly svou hodnotu mezi roky 2023 a 2028 zvýšit z 1,6 miliard na 2 miliardy dolarů. Očekávanou první příčku v nápojích obsadila balená pitná voda s prodeji převyšujícími 635 milionů dolarů v roce 2023. Na druhé příčce máme ostatní nealkoholické nápoje v hodnotě 422 milionů dolarů. O něco zajímavější jsou ready-to-drink nápoje jako je káva a čaj, u kterých se očekává meziroční nárůst přes 14 % a v roce 2023 dosáhly prodeje 32 milionů dolarů v případě kávy a 8 milionů dolarů u čajů.

Zpracoval: Lukáš Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí, E-mail: lukas.zamrzla@mzv.gov.cz

 

Hodnocení => průměr 202
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář