- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Změna chování spotřebitelů v Kanadě?
V kanadském veřejném prostoru přibývají názory, že spotřebitelé postupně mění své chování při nákupech základních potravin. Na vině je stále vysoká inflace, která ovlivňuje nejenom ceny potravin, ale i výdaje za bydlení nebo energie.
Zajímavé statistické údaje představila globální marketingová agentura NielsenIQ, podle které celková hodnota maloobchodního prodeje potravin v Kanadě začíná klesat. Prozatím odhadují pokles okolo 1 %. Nicméně při zohlednění populačního růstu Kanady, by pokles de facto mohl činit až 4 %. Klesající hodnota prodeje potravin je i důsledkem toho, že spotřebitelé kladou důraz na nákup nejnutnějších základních položek.
Několik zajímavých čísel připravili i zástupci zpracovatelského průmyslu (Food, Health & Consumer Products of Canada). Podle nich 32 % spotřebitelů nakupuje pouze položky, které má předem napsané na seznamu, a 80 % se v posledních třech měsících více zaměřilo na nákup pouze nezbytných věcí. Polovina potravin v Kanadě je prodána v akci nebo prodej zahrnuje nějaký druh propagace a reklamy. Pro porovnání uveďme, že v USA je to jen asi 27 %. Spotřebitelé jsou podle zpracovatelského průmyslu také méně loajální k určitým druhům potravin a určitým značkám a snadno přecházejí na produkty značek privátních, protože stojí v průměru asi o 25 % méně než prémiové značky.
Zástupci zpracovatelů varují, že aktuální situace přispívá k odlivu domácích produktů z regálů v obchodech. Odhadují při tom, že polovina balených potravin je vyrobena v zahraničí. Společnosti se tak podle nich připravují na odchod z Kanady, protože podnikatelské prostředí se stává nekonkurenceschopným.
Aktuální trend chování spotřebitelů tak otevírá příležitost i pro české producenty privátních značek, jak se do Kanady úspěšně dostat.
Zpracoval: Filip Lameš, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Ottawě, E-mail: filip.lames@mze.gov.cz