Renata Šarjaková, 13. únor 2024
Změna chování spotřebitelů v Kanadě?

V kanadském veřejném prostoru přibývají názory, že spotřebitelé postupně mění své chování při nákupech základních potravin. Na vině je stále vysoká inflace, která ovlivňuje nejenom ceny potravin, ale i výdaje za bydlení nebo energie.

 

 

Zajímavé statistické údaje představila globální marketingová agentura NielsenIQ, podle které celková hodnota maloobchodního prodeje potravin v Kanadě začíná klesat. Prozatím odhadují pokles okolo 1 %. Nicméně při zohlednění populačního růstu Kanady, by pokles de facto mohl činit až 4 %. Klesající hodnota prodeje potravin je i důsledkem toho, že spotřebitelé kladou důraz na nákup nejnutnějších základních položek.

Několik zajímavých čísel připravili i zástupci zpracovatelského průmyslu (Food, Health & Consumer Products of Canada). Podle nich 32 % spotřebitelů nakupuje pouze položky, které má předem napsané na seznamu, a 80 % se v posledních třech měsících více zaměřilo na nákup pouze nezbytných věcí. Polovina potravin v Kanadě je prodána v akci nebo prodej zahrnuje nějaký druh propagace a reklamy. Pro porovnání uveďme, že v USA je to jen asi 27 %. Spotřebitelé jsou podle zpracovatelského průmyslu také méně loajální k určitým druhům potravin a určitým značkám a snadno přecházejí na produkty značek privátních, protože stojí v průměru asi o 25 % méně než prémiové značky.

Zástupci zpracovatelů varují, že aktuální situace přispívá k odlivu domácích produktů z regálů v obchodech. Odhadují při tom, že polovina balených potravin je vyrobena v zahraničí. Společnosti se tak podle nich připravují na odchod z Kanady, protože podnikatelské prostředí se stává nekonkurenceschopným.

Aktuální trend chování spotřebitelů tak otevírá příležitost i pro české producenty privátních značek, jak se do Kanady úspěšně dostat.

Zpracoval: Filip Lameš, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Ottawě, E-mail: filip.lames@mze.gov.cz

 

Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 210
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář