- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Zdražení poplatků za manipulaci s kontejnery ve vietnamských námořních přístavech
Dle oběžníku Ministerstva dopravy VSR č. 39/2023/TT-BGTVT budou poplatky za služby v přístavech, včetně poplatků za nakládku a vykládku nákladu “upraveny” od 15. února 2024.
V souladu s tím se poplatky budou pohybovat od 250 do 400 Kč za každý domácí kontejner o délce 20 stop a od 400 do 600 Kč za kontejner o délce 40 stop. Poplatky za dovezené, vyvezené, dočasně dovezené a reexportované kontejnery se pohybují mezi 23 - 81 USD v závislosti na typu kontejneru.
U nadrozměrných a přetížených nákladních kontejnerů a kontejnerů s nebezpečným zbožím nebo zvláštními požadavky na nakládku, vykládku a uchovávání, které vyžadují dodatečné náklady, příslušné poplatky nepřekročí 150 % předepsané cenové kategorie.
Oběžník č. 39/2023/TT-BGTVT nabude účinnosti 15. února 2024 a platí pro tuzemské i zahraniční subjekty, které poskytují služby ve vietnamských námořních přístavech. Podle Vietnamské námořní správy (Vinamarine) zůstávají poplatky za nakládku a vykládku kontejnerů ve Vietnamu stále nižší, než je regionální průměr.
Statistiky společnosti Vinamarine ukazují, že poplatky za nakládku a vykládku v hlubinných námořních přístavech ve Vietnamu odpovídají průměrně pouze 59 % poplatků v sousedních zemích. Zvýšení poplatků za manipulaci s kontejnery je podle Vinamarine rozumné a pomůže přístavům zajistit zdroje pro reinvestice, rozšířit a zvýšit kvalitu služeb.
Zvýšení cen ale přichází ve velmi nevhodné době a vietnamští exportéři úpravu cen pocítí, protože export do EU násobně převyšuje import z EU. Dále v roce 2023 výrazně poklesly objednávky na hlavních exportních trzích (tj. v USA a EU) a obchod mezi Evropou a Asií nyní komplikuje napětí v Suezském průplavu. Aktuální objíždění průplavu kolem Mysu dobré naděje prodlužuje cesty rejdařů o šest tisíc kilometrů, a to se výrazně promítá do cen přepravy.
Zpracoval: Luboš Marek, místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu, E-mail: commerce_hanoi@mzv.cz