- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Americký zákazník si za vejce připlatí, pokud je vůbec sežene. Regály supermarketů jsou prázdné nejen kvůli ptačí chřipce
Poslední aktualizované údaje amerického Úřadu pro statistiku práce (BLS), zveřejněné 12. ledna, ukazují, že inflace byla v případě potravin v uplynulém roce vyšší (10,4 %) než celková míra inflace (6,5).
Na prvním místě se umístila vejce, jejichž cena se od prosince 2021 do prosince 2022 zvýšila nejvíce ze všech potravin. V týdnu před Vánocemi byla průměrná cena vajec o 267 % vyšší než na začátku roku 2022, uvádí USDA.
Údaje BLS ukazují, že celostátní průměrná cena tuctu velkých vajec třídy A dosáhla v prosinci 2022 na 4,25 USD, zatímco o rok dříve činila 1,79 USD. K růstu cen a nižší dostupnosti mimo inflace přispívají starší problémy v dodavatelském řetězci, navýšená poptávka o svátcích, ale především delší doba potřebná k obnově chovu nosnic v kontextu epidemie ptačí chřipky, se kterou se USA potýkají od února 2022. Od začátku epidemie do konce prosince 2022 přišli američtí chovatelé o více než 43 milionů nosnic, ať už kvůli nemoci samotné, nebo kvůli vybíjení chovů v kritických oblastech.
Cenu vajec zvedly také zvýšené náklady výrobců na krmivo a energie. Podle Natea Rose, mluvčího Kalifornské asociace prodejců potravin, se cena vajec, kterou by měli obchodníci umístit na pulty obchodů, vyšplhala nad limit toho, co jsou obchody ochotny přenést na své zákazníky. Rose potvrdil, že „některé supermarkety odmítají prodávat vejce za aktuální cenu. Raději volí cestu prázdných regálů, než aby cenami šokovaly své zákazníky.“
Zpracoval:
Tereza Černá
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., e-mail: tereza_cerna@mzv.cz