- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
USA – ekonomika hnaná domácí spotřebou
Jako je česká ekonomika založená na exportu, ta americká závisí především na spotřebě vlastních obyvatel. V těžších obdobích, kdy firmám může docházet dech, a spotřebitelé mají tendenci šetřit, hledají obchodníci cesty, jak opět nastartovat ekonomický růst.
Amerického zákazníka v maloobchodu čeká sofistikovaná marketingová a psychologická hra motivující ke spotřebě – proces a nástroj označovaný jako gamifikace.
V českém maloobchodu jsme si zvykli na peněženky a mobilní aplikace plné věrnostních karet, na sbírání bodů a čerpání odměn. Americký maloobchod ale ještě ve větší míře pracuje s propojením online prostředí s fyzickou přítomností v obchodech a má jeden silný nástroj navíc – kreditní karty. Ty sice nabízejí i české banky, ale nevěnuje se jim taková marketingová pozornost. Američané často pro optimalizaci nákupů a maximální využití bonusů vlastní několik kreditních karet v kombinaci s věrnostními kartami a aplikacemi. Získávají tím prémiové členství, personalizované nabídky a zejména cash back – vrácení části hodnoty nákupu zpět na účet.
Svou kreditní kartu má mj. síť čerpacích stanic Shell, oděvní řetězec Marshalls, ale i IKEA, cash back nabízejí také kreditní karty maloobchodů Krogers nebo Albertsons. Obraty tímto způsobem rostou a ekonomika se točí. Zákazník si však musí dát pozor, aby úvěry kreditních karet splácel včas a vyhnul se platbě úroků. Celé zákaznické prostředí má pak uživatelsky přívětivou formu s herními prvky. Gamifikace pomáhá rozvíjet trvalý vztah se zákazníky tím, že vytváří pozitivní kontaktní body mezi značkou a spotřebitelem. A loajální zákazníci obecně utrácí ve svých oblíbených obchodech pětkrát více peněz.
Do roku 2030 je očekáván 28 % růst trhu s nástroji pro gamifikaci, přičemž severní Amerika je v tomto segmentu nejsilnější.
.
Region |
Podíl na tržbách v roce 2021 (%) |
Severní Amerika |
41% |
Asie a Tichomoří |
16% |
Evropa |
31% |
Latinská Amerika |
8,5% |
Blízký východ a Afrika |
3,5% |
Gamifikace může znít jen jako další z marketingových frází, ale skrývá se za ní legitimní trend, který podporuje loajalitu zákazníků a prodeje. Rozměr užití prvků gamifikace roste a maloobchodníci všech velikostí vytvářejí své nové nástroje nebo se zapojují do nástrojů větších hráčů. Prim v tomto systému hraje gigant Amazon, který využívá kombinaci vlastních kamenných obchodů, mobilní aplikace, online prostoru a kreditní karty. Amazon před pěti lety získal potravinářský řetězec Whole Foods, který úspěšně zapojil do své obchodní sítě a systému výhod. I díky tomu jeho tržby v sektoru potravin za poslední rok narostly o 16,5 %. Ne náhodou v roce byl roce 2021 (už pátým rokem v řadě) právě Amazon vyhodnocen jako retailová značka s nejvíce loajálními zákazníky.
Jako je americká ekonomika závislá na spotřebě vlastních obyvatel, je ta česká založená na exportu. Dovolím si Vás proto (v rámci svého příspěvku) pozvat k využití proexportních projektů plánovaných v USA pro rok 2023. Již v březnu se mohou čeští a moravští vinaři prezentovat na veletrhu VINEXPO v New Yorku, v červnu se budeme těšit na účast dodavatelů českého piva, chmele, sladu a technologií na prestižní Craft Brewers Conference v Nashvillu. Česká zemědělská technika se představí v rámci veletrhů Farm Progress Show v Illinois a Farm Science Review ve státě Ohio. Více informací k těmto a dalším formám podpory českých firem naleznete na webu Ministerstva zemědělství, kde získáte také přímý kontakt na mě a další kolegy.
(zdroj: Precedence Research, Brand Keys)
Zpracovala: Tereza Černá, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., e-mail: tereza_cerna@mzv.cz