Renata Šarjaková, 7. prosinec 2021
Meziroční nárůst prodejů zemědělské techniky v USA

Americké Sdružení výrobců techniky (AEM) nedávno publikovalo meziroční srovnání prodejů zemědělských traktorů a kombajnů. Tyto prodeje nadále rostou, a to i nad relativně vysoké tempo stanovené v minulém roce.

Celkový prodej zemědělských traktorů v USA se letos v říjnu oproti roku 2020 zvýšil o 5 % na 29 719 ks a ve stejném měsíci vyskočily prodeje samojízdných kombajnů dokonce o 73 % na 963 ks, což je u sklízecích mlátiček již čtvrtý měsíc v řadě s růstem o 20 % a více.

Těchto čísel se podařilo dosáhnout i přes reálné problémy v dodavatelských řetězcích a v minulosti zavedená covidová opatření. Na druhou stranu je vidět, že američtí farmáři jsou ochotni investovat do nové techniky a pandemie covid-19 či problémy v mezinárodním obchodu se zemědělskými komoditami nepřinesly škrty v investicích. To je dobrou zprávou i pro české výrobce a vývozce zemědělské techniky, kteří své aktivity na americkém trhu vyvíjí. Nejen pro ně, ale i pro případné nové exportéry je v případě zájmu zemědělský diplomat v USA připraven uspořádat další expozice na místních veletrzích zemědělské techniky či jinak pomoci v průniku na trh.


Velké americké pivovary více diverzifikují portfolio směrem k ne-pivním nápojům

Z nedávné akvizice společnosti Hoop Tea pivovarem Anheuser-Busch (AB) vyplývá, že podstatná část budoucnosti AB se soustředí na portfolio, které přesahuje klasické vaření piva. Společnost Hoop Tea, která je známá svými sladovými nápoji s čajovou příchutí a seltzery, se připojí k portfoliu Beyond Beer společnosti AB zahrnující značky jako Cutwater Spirits, Babe Wine nebo Bon&Viv Spiked Seltzer.

Podobnou strategii používá i konkurenční společnost Molson Coors, která mimo vaření piva rozšířila portfolio o energetické nápoje, nápoje s výtažky z konopí (CBD i THC), hard seltzery nebo přírodní dietní limonády. Oběma pivovarům známým svou produkcí amerických značek piv jde o změnu portfolia vzhledem k posunu spotřebitelských chutí a preferencí. Prodej makro-značek piva již řadu let klesá, naopak rostou segmenty craft piv a dovozových značek. AB se v rámci divize Beyond Beer od roku 2018 snaží vybudovat portfolio kolem limonád, vín a lihovin, sladových nápojů či nealko – nebo nízkoalkoholických nápojů.

Oba giganti – AB i Molson Coors mají dobré investiční možnosti a díky marketingovým zkušenostem a rozsáhlé distribuční síti mohou výrazně uspět proti zavedeným lídrům v jednotlivých kategoriích. Rozhodně ale nelze očekávat, že by oba vyklidili pole na pivním trhu.

Pro české exportéry to ale potvrzuje, že má i smysl se nadále soustředit na segmenty, které mají potenciál k růstu – kvalitní ležáky s vývozem českého piva (světlých i tmavých piv) a craftovou scénu se surovinami a technologiemi pro vaření.


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 117
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář