- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 13. březen 2025:
Jednotná žádost 2025 - Otice
Ministerstvo zemědělství ... více - 13. březen 2025:
Jednotná žádost 2025 - Hukvaldy
Ministerstvo zemědělství ... více - 27. únor 2025:
AGRObase - magazín Agrární komory České republiky rok 2025
... více
Příležitosti ve Vietnamu pro kvalitní mléčné výrobky
Mléko ve Vietnamu se objevuje před 100 lety, kdy Francouzi přivezli do Vietnamu první dojnice. Dnes je zde roční obrat s mlékem a mléčnými výrobky přibližně 120 miliard Kč ročně s téměř 10% růstem.
Lídrem na trhu s mlékem je ambiciózní firma Vinamilk, která zaujímá 81 % trhu se slazeným kondenzovaným mlékem, 2/3 trhu s jogurtem a 42 % trhu s mlékem (většinou slazeným). Významné jsou i další místní firmy, v čele s TH Milk. Mlékárenský průmysl zůstává stabilní i v době pandemie Covid-19, dokonce zaznamenává růst. Mléčné výrobky jsou vnímány jako zdraví prospěšné výrobky. Většinou se ale jedná o trvanlivé slazené mléčné nápoje nejrůznějších barev a příchutí. Standardem jsou malá balení, obvykle okolo 150 ml s přiloženým plastovým brčkem.
I když roční produkce dosahuje 1 miliardy litrů čerstvého mléka, pokryje to pouze 38 % domácí poptávky. Zahraniční firmy se chopily šance a nyní je na trhu více než 300 různých značek. Nejedná se jen o import, ale i o investice (Dutch Lady, Meiji aj.). V maloobchodních řetězcích lze nejčastěji vidět produkty z Austrálie, Nového Zélandu a Francie.
Zahraniční firmy zaměřené na mlékárenskou výrobu mohou uspět na vietnamském trhu také s ekologickými a prémiovými výrobky. Vietnam patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky světa. Příjmy rostou a střední třída bobtná. Segment vietnamských spotřebitelů, kteří hledají více prémiových mléčných variant, jako jsou ekologické produkty, organické mléko, sýry atd., je výzvou i pro české firmy. Například organické výrobky dnes představují pouze 0,2 % celkových maloobchodních příjmů u mléčných výrobků a s jistotou lze očekávat, že o ně bude větší zájem.
Dohoda o volném obchodu mezi EU a Vietnamem (EVFTA) stanovila harmonogram odstranění cel v příštích 3–5 letech pro mléko a mléčné výrobky dovážené z Evropy, na které se původně vztahovaly tarify nejčastěji 10-15 % (např. sýry 10 %, mléko a máslo 15 %).
Zpracoval: Ing. Luboš Marek, místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu, e-mail: commerce_hanoi@mzv.cz