Renata Šarjaková, 19. srpen 2021
Systém transparentnosti trhu se skotem v USA z pokynu prezidenta Bidena

Americké ministerstvo zemědělství (USDA) oznámilo, že od tohoto týdne bude pravidelně vydávat dvě nové zprávy založené na údajích z povinných hlášení hospodářských zvířat. Účelem je poskytnout detailní přehled o obchodech se skotem a tím podpořit spravedlivé podmínky na trhu.

Jde o jeden z prvků, kterým se naplňuje nařízení prezidenta Bidena o podpoře férové hospodářské soutěže v americké ekonomice, které se mj. přímo zaměřuje i na transparentnost cen a fungování trhu se skotem a dalšími hospodářskými zvířaty.

První zpráva (Formulated Base) bude vydávána každé pondělí a poskytne více informací o základních cenách. Druhá zpráva (Net Price Distribution) bude vydávána v úterý a představí počty skotu nakoupeného v daných cenových stupních.

Tento analytický nástroj může poskytnout zajímavý vhled pro české chovatele a obchodníky do amerického sektoru, který je spolu s Brazílií největší na světě a významně ovlivňuje světový obchod.

Zprávy jsou dostupné na tomto odkazu.


Nutriční složení u velkých značek piva v USA

Více než 95 % objemu piva značek velkých producentů prodaného v maloobchodních baleních obsahuje na etiketě podrobné nutriční údaje, přestože nejsou americkou potravinářskou legislativou vyžadovány. O tomto faktu, který je údajně v zájmu informovanosti spotřebitele, před několika dny informoval americký Beer Institute.

Ke zlepšení informovanosti zákazníků se již před určitou dobou zavázaly společnosti Anheuser-Busch, MolsonCoors, Constellation Brands (např. Corona, Modelo), Heineken, Fifco (např. Genesee, Labatt) vytvořením BVDI - Brewers’ Voluntary Disclosure Initiative.

Podle jedné citované studie z roku 2020 by 75 % amerických spotřebitelů (starších 21 let) uvítalo nutriční složení na všech alkoholických nápojích. Výše uvedení výrobci se tak snaží odlišit od zbytku pivního trhu a vymezit se i proti vínu a destilátům, kde rovněž není praxí tyto informace uvádět. Předmětná iniciativa může mít souvislost s pozvolným snižováním prodejů velkých pivních značek a přesunem zájmu spotřebitelů např. ke craftovému segmentu a dalším alkoholickým nápojům.

Zpracoval: P. Ježek, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., petr_jezek@mzv.cz


Hodnocení => průměr 102
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář