- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Ve stárnoucím Japonsku se zmenšují balení potravin, ale zvyšují se jejich ceny
Ceny potravin se za posledních osm let zvýšily o 4 %, ale zohledníme-li jejich čistou hmotnost, je zvýšení ve skutečnosti o 11 %. Jak postupně klesá počet lidí v domácnostech, zvyšuje se poptávka po menších baleních.
Například japonský výrobce Kewpie zmenšil v roce 2013 balení majonézy z 500 gramů na 450 gramů. Společnost zjistila, že s klesajícím počtem lidí v domácnostech, nemohou zákazníci spotřebovat 500 gramovou sklenici v doporučené době jednoho měsíce. Snížením hmotnosti se reálná cena zvýšila o 8 %, avšak výše tržeb zůstala nezměněna. Švýcarský potravinářský konglomerát Nestlé snížil čistou hmotnost instantní kávy ze 150 gramů na 120 gramů.
Spolu s nižší hmotností zboží, spotřebitelé přijali i nenápadný růst cen. Průměrná hmotnost potravinářských výrobků v Japonsku v roce 2019 činila 227 gramů, což je pokles o téměř 7 % oproti roku 2012. Velikost balíčků másla se zmenšila o 9 %, ale cena ve stejném období vzrostla o 12 %. U instantní kávy klesla hmotnost o 23%, ale cena vzrostla o 27 %.
Přestože se japonská populace od roku 2008 zmenšuje, počet jednotlivých domácností se zvyšuje. Průměrný počet lidí v domácnosti v roce 2019 byl 2,2. Počet jednočlenných domácnosti roste a zvyšuje se také zájem o menší porce potravin. Potravinářům rostou výrobní náklady s nutností jednotlivě balit menší výrobky, ale své zisky si drží tichým zvyšováním cen.
Situace se však může změnit. Národní institut pro výzkum populace a sociálního zabezpečení předpovídá, že počet domácností v Japonsku začne klesat od roku 2024. Pokud k tomu dojde, klesne také poptávka po menších produktech. Potravinářské společnosti nebudou schopné udržet své zisky a ceny potravin by mohly klesnout. Spotřebitelé by se pak mohli krátkodobě těšit z nižších cen, ale z dlouhodobého hlediska bude ekonomika trpět deflací.
Zpracovala: Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu, irena_leopoldova@mzv.cz