Renata Šarjaková, 11. červen 2018
Rusko plánuje stimulovat domácí trh rybí produkce
Ačkoliv je teritorium Ruské federace obklopeno celkem dvanácti moři, ruský trh rybí produkce se potýká se zásadními problémy – vysokou cenou rybího masa a nedostatku domácí produkce, kterou obchodníci raději výhodněji exportují nezpracovanou do zahraničí.

Rusko se snaží zajistit soběstačnost v produkci rybího masa, nicméně již několik let neúspěšně. Situaci mají změnit nově navrhovaná opatření, která prosazuje prezident Státní agentury pro rybářství Ilja Šestakov.

Problém drahého rybího masa a jeho nedostatku je komplexní. Nedostatečně rozvinutý zpracovatelský průmysl a logistika způsobují, že pro ruské rybářské společnosti je výhodnější prodat nezpracované ryby do zahraničí. Podle Šestakova Rusko nemá v plánu zakázat export, protože by takové opatření bylo spíše kontraproduktivní - přetlak na domácím trhu by vedl ke snižování cen a znehodnocení domácí produkce. Hledá však jiné cesty, jak domácímu trhu pomoci a udělat rybu dostupnější pro ruské spotřebitele.

Prvním z navrhovaných opatření je stimulace domácího zpracovatelského průmyslu. Všechny rybářské společnosti jsou aktuálně povinny platit poplatek za výlov ryb. Navrhuje se diferenciace tohoto poplatku. V případě, že rybář bude ryby dodávat na domácí trh nebo exportovat do zahraničí jako vysoce zpracované rybí výrobky, může být osvobozen až od 85 % ceny poplatku za výlov. V případě exportu nezpracované ryby bude poplatek hradit v 100% výši. Tento návrh je již zákonodárci rozpracován a mohl by být přijat formou změny v Daňovém zákoníku RF.

Druhé opatření se týká vytvoření infrastruktury pro dodávky ryb napříč celým teritoriem Ruska. Státní agentura pro rybářství jedná s Ruskými železnicemi (RŽD) o organizaci speciálních zrychlených linek. Aktuální doba dopravy ryb z Dálného východu do Moskvy trvá 7 – 10 dní. Otázka ceny transportu nemá zásadní vliv, protože činí asi 10 % z finální maloobchodní ceny. Důležitým aspektem je však zajištění speciálních kontejnerů s vyhovující teplotou a čidel, které budou teplotu kontrolovat.

Další opatření se má zaměřit na těsnější spolupráci rybářských společností s koncovými zákazníky a vytěsnění zprostředkovatelů. Cena ryby v maloobchodě je nyní tvořena z 30-40 % cenou/náklady rybářské společnosti, maximálně 10 % náklady na transport a zbylých 50-70 % připadá na marže zprostředkovatelů a obchodníků.

Nakolik se podaří navrhovaná opatření prosadit a implementovat je otázkou. Nicméně i při úspěšném průběhu je možné očekávat snížení cen rybí produkce na domácím trhu spíš v horizontu několika let.


Hodnocení => průměr 117
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář