Renata Šarjaková, 21. únor 2006
Ceny masa po vstupu do EU klesají
Podle českých producentů masa snižují slevy poskytované mezinárodním společnostemi ceny masa pod únosnou hranici.

Maloobchodní řetězce, jako jsou Tesco, Carrefour a Makro vedou náruživý boj o ceny s novými členy Evropské unie. Soutěživost vede tak daleko, až má za následek změnu dodavatelů z jiných trhů, kde dovozce nabídne levnější a spolehlivější zásoby hovězího, drůbeže a jehněčího.
Podle informace od největších výrobců masa v České republice by bylo potřeba dovážet maso, protože většina producentů českého hovězího, vepřového a jehněčího masa je příliš malá, a tak nemůže vyrábět potřební množství v potřebné kvalitě.
Sledováním výsledků ve všech odvětvích masného průmyslu byl zjišťován vliv investic do starých výrobních zařízení a  změnu výrobních metod.

Požadavek na rostoucí kvalitu
ČR, která se nachází na křižovatce mezi východní a západní Evropou, má více než 10 milionů obyvatel a roční spotřebu masa 77 kg na obyvatele (49 % vepřového, 28 % drůbeže, 13 % hovězího a telecího a 0,3 % jehněčího). Ačkoli spotřeba masa pomalu klesá, projevuje se požadavek na lepší kvalitu masa a tím i na množství masa z dovozu. Lidé  snaží žít zdravěji a s požadovanou kvalitou se zvyšuje cena masa.
Požaduje se nárůst kvality bouraného hovězího a jehněčího masa, stejně jako zvláštního vepřových specialit pro špičkové hotely a restaurace a některé části společného stravování. Je třeba uspokojit vzrůstající nápor turistů i velký počet cizinců.
Od května 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie se vytvořila výhodnější situace pro dovozní společnosti např. z Velké Británie, které mají zásoby kvalitního jehněčího a vepřového masa. Další možností pro rozšíření nabídky masa je dovoz mraženého a chlazeného vepřového, hovězího a jehněčího z Dánska, Německa, Polska, Nového Zélandu a Austrálie.  Situaci nahrává i to, že česká ekonomika postupně roste, její trh patří k nejstabilnějším a nejvíce prosperujícím trhům ve střední Evropě, k dispozici jsou moderní telekomunikace a mohutná infrastruktura.Zvláště špičkové hotely a restaurace ocení zvláštní kvalitu dováženého masa.

Čeští zpracovatelé masa se mohou na trhu ve starých zemích EU uplatnit s nabídkou nižší ceny .

Konkurence na trhu
Podle vyjádření jednoho z nákupčích masa pro významný český řetězec je situace na trhu velmi svízelná. Velké řetězce tlačí ceny potravin velmi nízko, a tudíž menší supermarkety a místní obchody mají velmi složitou situaci. Existují i sítě, které mají vlastní bourárny masa a výrobny masných výrobků.

MEAT international, 15, 2005, č. 8, s. 22–24      Zdroj info ÚZPI


Hodnocení => průměr 118
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář