František Mariánek, 17. leden 2011
Kampaň “Bílé plus“
Bílé plus je kampaň na podporu mléka a mléčných výrobků, financovaná z prostředků Evropské unie a ČR.

V říjnu 2010 odstartoval tříletý projekt Agrární komory ČR – kampaň „Bílé plus“, jehož cílem je zvýšit spotřebu mléka aspoň o 1 % ročně. Na celkovém financování (9 mil. Kč) se bude z poloviny podílet EU, třetinu dodá stát a zbytek producenti. Dotace na projekt z fondů EU byla schválena až v druhém kole schvalování žádostí v červnu 2010. Hlavním komunikačním nástrojem jsou webové stránky www.bileplus.cz.

Na rozdíl od průměrné spotřeby tekutého mléka na osobu za rok ve starých zemích  EU, která činí 90 l, se v ČR spotřebuje jen 59 l mléka. Nejvyšší spotřeba mléka v Evropě je v Norsku, a sice 170 l/osobu, rok. Zvýšení pití mléka v ČR by bylo z hlediska výživy žádoucí.

Rostoucí trend však má od r. 1999 celková spotřeba mléka a mléčných výrobků - po propadu ze spotřeby 260 l v r. 1989 na 197 l v r. 1998 .  V r. 2009 dosáhla téměř 250 l. Spotřeba sýrů dosahuje 14 kg, což je dvojnásobek proti r. 1989.Výroba tuzemským mlékáren však přesto v r. 2009 klesla.

Na přelomu 80. a 90. let bylo v ČR 1,25 mil kusů dojnic, nyní jen 550 tis. Stavy stále klesají, v případě zvýšení poptávky by byl mléka nedostatek. Pokud by se poptávka zvýšila, musela by být zpočátku uspokojována dovozem.


Moderní obchod, 18, 2010, č. 12, s. 20


Poslat článek emailem Vytisknout článek Článek : 107288 ; Vydáno : 14.1. 2011 ; Autor : Ing. Irena Suková


Hodnocení => průměr 119
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář