Renata Šarjaková, 30. červenec 2008
LN: 'České pivo' má problém

Evropská unie s nejvyšší pravděpodobností udělí Česku právo, aby čeští pivovarníci mohli za určitých technologických podmínek používat ochranné zeměpisné označení „české pivo“. Pro vývoz známých tuzemských piv do zahraničí to ale nebude mít zásadní význam.

Ty české pivovary, které jsou součástí nadnárodních koncernů, totiž pivo určené pro zahraniční trhy vyrábějí nejen doma, ale formou licence také přímo v Rusku, Polsku či na Slovensku.

A i když podle odborníků i tato, licenčně vyráběná piva, splňují podmínky tradiční české výroby, oficiálním označením EU „české pivo“ se nebudou smět chlubit. Nejsou totiž vyrobena v Česku. „Piva, která se budou prodávat s ochranným označením místa původu ,české pivo‘, musí splnit základní podmínku výroby v České republice,“ potvrdil LN ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Například Plzeňský Prazdroj, který je součástí koncernu SABMiller, ale vyrábí plzeňskou dvanáctku nejen doma, nýbrž i v Rusku a Polsku, Velkopopovický kozel se zase vaří v Rusku, Maďarsku a na Slovensku.

Pokud by se tedy tyto známé pivní značky přihlásily o označení „české pivo“, měly by „problém“. Mohly by označit na etiketách pouze piva vyrobená v Česku. A takový postup by byl podle odborníků z marketingového hlediska těžko pochopitelný.

Pivovary by totiž nepřímo přiznávaly, že pivo vyrobené doma se chutí částečně liší od svého licenčního „bratra“. A to všechny velké pivovarnické skupiny na světě odmítají. „Kvalitu velmi pečlivě hlídají naši sládci a náš ležák vyrábíme v zahraničních pivovarech z naprosto stejných surovin jako v Plzni. Chuť je tedy nezaměnitelná,“ řekl LN mluvčí Plzeňského Prazdroje Jiří Mareček.

Podle některých českých pivovarníků, ale i zemědělců však EU označením původu „české pivo“ znovu potvrdila, že místní podmínky mají velký vliv na chuť i kvalitu potravinářských výrobků, včetně v Česku tradičního pěnivého moku. A takový výklad je v ostrém protikladu s tvrzením pivovarnických gigantů, kteří tvrdí, že dokáží vyrobit jednu značku piva ve stejné chuti i kvalitě kdekoliv na světě.


Zdroj: Lidové noviny, 30.07.2008


Hodnocení => průměr 039
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář