Renata Šarjaková, 28. červenec 2008
České pivo je pojem, brzy bude i registrovaným chráněným zeměpisným označením

Praha, 25. července 2008

S půlnocí 23. července skončila lhůta pro podání námitek proti registraci názvu „České pivo“ jako chráněného zeměpisného označení. Čekaly se námitky např. ze strany Rakouska a Německa, ale do dnešního dne nedorazily žádné, proto Česká republika předpokládá pozitivní výsledek registračního procesu.

Příští týden bude definitivně potvrzeno, zda se několikaleté úsilí ČR podaří zdárně završit.

„O uznání chráněného zeměpisného označení „České pivo“ usilovala Česká republika více než tři roky. Žádost o registraci podali čeští pivovarníci prostřednictvím Úřadu průmyslového vlastnictví a Stálého zastoupení ČR v Bruselu Evropské komisi krátce po přistoupení ČR k Evropské Unii v roce 2004,“ vysvětluje ministr zemědělství Petr Gandalovič.

Evropská komise zveřejnila návrh na registraci v Úředním věstníku 23. ledna t. r.
 
„Kritéria specifikující označení „České pivo“ jsou přísná, označení bude možné použít například pro piva s objemovým procentem alkoholu v rozmezí 2,6 – 6% a piva vařená pouze v České republice. Takže třeba pivovary, které vaří pivo licenčně v zahraničí nebudou oprávněny toto označení pro pivo vyrobené jinde než u nás používat,“ upřesnil ministr Gandalovič.
 
 „Tuzemské pivo je podle odborníků jedinečné, a to jak díky použitým surovinám - odrůdám ječmene a chmele, tak i technologií výroby, která je odlišná než ve většině jiných zemí,“ vysvětlil 1. náměstek ministra Ivo Hlaváč. „Přiznání ochrany má pro výrobce piva velký obchodní význam. Získávají tak nespornou konkurenční výhodu zejména na zahraničních trzích, kde má označení české pivo zvuk a pro spotřebitele představuje záruku kvality.“
 
Systém chráněných označení vznikl v roce 1992 se smyslem ochránit názvy kvalitních zemědělských a potravinářských výrobků, které si získaly věhlas v EU i ve světě, před konkurencí produktů neprávem se za tyto produkty vydávajících. Systém chráněných označení slouží jako ochrana proti zneužívání věhlasu kvalitních výrobků, cílem je rovněž ochránit spotřebitele před nežádoucím klamáním a také propagovat systém kvality EU navenek vůči třetím zemím. EU se rovněž dlouhodobě snaží o plné uznání tohoto systému v rámci WTO.

Zdroj: Ministerstvo zemědělství ČR


Hodnocení => průměr 094
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář