Renata Šarjaková, 10. duben 2008
Nápoje pro pohodu a zdraví
Jsou diskutovány trendy rozvoje průmyslu nealkoholických nápojů, především nápojů „zdravých“ a pro pohodu, především v sektoru nápojů označovaném přirozeně zdravé a BFY (lepší pro Vás), ale také bionápojů.
 

 S rostoucím výskytem a uvědomování si zdravotních potíží jako je obezita, srdeční onemocnění, diabetes, rakovina, osteoporóza a problémy se zažíváním, je posun směrem ke zdravějšímu způsobu života stále i v budoucnu žádoucí.  Důsledkem toho je, že Euromonitor International věří, že zdravé a pohodové (wellness) nápoje  do určité míry reprezentují budoucnost nealkoholických nápojů. Tyto nápoje napomáhají všeobecnému zlepšování zdravotního stavu a přispívají k pohodě tím, že obsahují dost látek  ochranných (vitaminy, minerální látky, vápník apod.) anebo obsahují méně látek zdravotně pochybných (kofein, cukr, tuk). Tyto zdravější a přírodnější nealkoholické nápoje  zvyšují svůj průnik do sektorů nealkoholických nápojů jako jsou  ovocné a zeleninové šťávy a sycené nápoje  a lze je rozdělit do čtyř kategorií: bionápoje, funkční obohacené nápoje, nápoje označované better-for-you BFY(lepší pro Vás) a přirozeně zdravé nápoje (naturally healthy NH).
 Podle agentury Euromonitor International (světová nezávislá privátní řídící organizace pro obchod) nealkoholické nápoje pro zdraví pohodu představovaly v r. 2006 46 % tržeb za nealkoholické nápoje v maloobchodu, zatímco v r. 2004 to bylo jen 41 %. Tyto nápoje přispěly ze 60 % k růstu oboru nealkoholických nápojů. Mnoho druhů  nealkoholických nápojů patřilo mezi dobře zavedené varianty zdravých a pohodových nápojů, jako jsou BFY se sníženým obsahem cukru nebo  NH, např. 100% šťávy a minerální vody. Další druhy nealkoholických nápojů  se prosazují ve formě bionápojů (ovocné, zeleninové šťávy, funkční balené vody a RTD (ready-to-drink) čaje jako jsou zelený čaj a čaj oolong.

Přírodně zdravé nápoje udávají tón
 Nealkoholické nápoje, které přirozeně obsahují kromě energetické hodnoty i látky zlepšující zdraví a pohodu, jsou považovány za přírodně zdravé. Tyto produkty jsou obvykle zdravější alternativou  v rámci sektoru nápojů; jde o  sycené nekolové nápoje na bázi šťáv (včetně perlivých 100% šťáv), 100 % ovocné a zeleninové šťávy, brusinková šťáva, přírodní  minerální vody, RTD čaje (zelený, oolong). Jsou také převažující složkou na trhu nealkoholických nápojů (48 % obratu).
 Hlavní metodou na podporu růstu NH nápojů je jejich přesunutí do kategorie obohacených nápojů a současně inovace jejich složení (receptur) obohacením. Pak je ospravedlnitelná mírná cenová přirážka. Např. v USA nosné NH nápoje (Tropicana, Minute Maid) si udržely svůj podíl na trhu v soutěži s privátními značkami a rychle se rozvíjející tržby z biošťáv  s obohaceným obsahem ukázaly, že na rozvíjejícím se trhu nejsou přírodně zdravé nápoje schopné plně uspokojit zákazníka. V budoucnu předpokládají experti z Euromonitor International roční nárůst v letech 2006 až 2011 u NH RTD zeleného čaje o 13 % a u NH nekolových sycených ovocných šťáv o 8 %. Poptávka po NH zeleném čaji  byla podpořena medii. Zelený čaj byl po dlouhou dobu nabízen  jako nejzdravější alternativa  černému čaji nebo kávě, ale japonský výzkum antioxidační aktivity obsahu jeho polyfenolů - katechinů to chápal spíše jako marketingovou snahu, tedy že šlo více méně o reklamní kampaň.  Silná mediální podpora vlastností zeleného čaje, včetně názoru na jeho podporu hubnutí, zvýšila spotřebitelské uvědomění a poptávku. 

Funkční zisk v poptávce
 Nedávný zájem médií týkající se růstu obezity a následných souvislosti s kardiovaskulárními chorobami zintenzivněl uvědomování si zdraví a nasměroval spotřebitele  na preferenci zdravějších nealkoholických nápojů pro denní spotřebu. Reakcí výrobců bylo obohacování tradičních nealkoholických nápojů (např. pomerančové šťávy a sycených nápojů) vitaminy a dalšími nutrienty a také rozšiřování sortimentu funkčních nealkoholických nápojů jako jsou energetické nápoje, funkční balené vody a léčivé nápoje.
 Ve srovnáni s NH výrobky jsou obohacené funkční výrobky rovnoměrněji rozšířeny v různých sektorech nealkoholických nápojů s mnoha inovovanými názvy. V r. 2006 maloobchodní tržby dosáhly v USA úrovně 46,3 mld. USD, s ročním nárůstem od r. 2002 na úrovni 15 %.
 Nejnovější vlna funkčních nápojů je charakteristická přídavky vitaminů, minerálních látek a dalších aditiv, které prokazatelně chrání před onemocněními anebo podporují zdraví různých skupin osob. Mezi populární funkční složky patří:
- probiotika pro posílení imunitního systému;
- isoflavony k ochraně žen proti osteoporóze a celé populace před chorobami srdce;
- omega-3 mastné kyseliny jako prevence srdečních onemocnění;
- vitaminy pro celkový pocit pohody;
- extrakty bylin (ginseng, echinacea aj.),  vláknina, aminokyseliny, koenzym Q10, kreatin a další aditiva.
 Mnoho těchto složek se tradičně nalezne v potravinách pro zvláštní výživu anebo ve funkčních potravinách. Jejich popularita zvyšuje zájem o nealkoholické nápoje a přispívá k jejich velkému nárůstu.
 Obohacené nebo funkční produkty zůstanou  dynamickou oblastí vývoje nových produktů v rámci nealkoholických  nápojů, protože nabízejí vyšší zisk  výrobcům a protože snadno  zaujmou uvědomělé a poučené spotřebitele. Na rozvíjejícím se trhu výrobci  pohlížejí na přidanou hodnotu jako na způsob, se kterým jsou již spotřebitelé srozuměni, a začínají zavádět produkty, které odpovídají potřebám a poptávce specifických spotřebitelských skupin. Je to např. minerální voda s vysokým obsahem vápníku (France Nestlé Waters´ Contrex brand), speciálně určená pro ženy.  Různě obohacené směsi mohou být určeny pro různé výživové cíle různých věkových skupin různého pohlaví s přidaným vápníkem pro ochranu kostní tkáně starší generace, anebo s přidanými bylinnými extrakty (ginseng), které více vyhovují mladší generaci. Výrobci se budou moci v budoucnu spolehnout na diferenciaci výrobků s využitím reklamy a balením spíše než na podrobné rozlišování funkčních složek. 

Výrobky typu „lepší pro Vás“ (BFY) jsou klíčovou marketingovou strategií.
 BFY se stává klíčovou marketingovou strategií pro všechny výrobce, pokud usilují, aby opětovně ujistili spotřebitele  o zdravotním zaměření svých produktů.  BFY nealkoholické nápoje se vyrábějí, pokud množství některé látky se zdá být  méně zdravé (cukr, kofein, tuk) a proto dochází při výrobě k jejímu snížení. Výrobek pak obsahuje méně těchto složek než klasický standardní produkt.
 Severní Amerika využívá vývoj nových výrobků a inovace technologií nových složek k usměrňování sektoru BFY tak, aby došlo ke změně receptur existujících značek. Dietní nápoje nebo nápoje se snížením obsahem cukru jsou v ohnisku vývoje nových produktů pro všechny výrobce nealkoholických nápojů, protože mnoho spotřebitelů se nechce  vzdát chuti plně slazených nápojů. Proto se vyhledávají umělá sladidla jako zdravější alternativa pro varianty s úplným obsahem cukru. Sycené nápoje představuji 80 % BFY  tržeb na maloobchodní úrovni a téměř všechny značky sycených nápojů nyní nabízejí i nízkoenergetické varianty. Podobně značky šťáv a koncentrátů  nabízejí varianty bez přídavku cukru.
 Pokračující úspěch BFY produktů bude záviset na úsilí výrobců i distributorů navzájem podpořit dodávky nejnovějších výrobců, které   nejlépe vyhovují nutričním cílům se zachováním jejich dobré chuti. Jde o výrobky,  které vyhovují spotřebitelům z hlediska snižování hmotnosti a ochrany zdraví. V některých zemích se doporučuje snížit  příjem cukru a tuků volbu zdravější stravou, což mohou spotřebitelé realizovat spotřebou BFY výrobků. Ještě zde ale existuje trend  směrem k nevinné shovívavosti  jako je cukru prostá čokoláda a dietní nealkoholické nápoje. Zde by BFY verze mohly omezit prodej konvenčních podobných produktů, což je případ dietních verzí Coca-Coly a Pepsi. 

Bionápoje na vzestupu
 Ačkoliv bionápoje zůstávají nejmenším sektorem nealkoholických nápojů, dosáhly nejvyššího nárůstu prodeje v letech 2002 až 2006, a to ročního nárůstu tržeb o 21 %. Týkalo se to především biošťáv ovocných i zeleninových. Surovina je pěstována bez použití pesticidů, herbicidů nebo fungicidů a proto má bionápoj údajně zaznamenatelný přínos pro zdraví kromě přírodních vlastností ovoce a zeleniny. Biopotraviny jsou obecně výrobně nákladnější, což je pak překážkou pro spotřebitele. Přesto ale zvyšující se uvědomění související se zdravým přístupem vedlo ke zvýšení popularity biopotravin, zejména v USA, kde se na trhu realizuje 46 %  všech bionealkoholických nápojů, a to jak hlavním distribučním kanálem, ale především prostřednictvím specializovaných obchodů „zdravé“ výživy. Díky tomuto velkému vlivu se očekává, že roční nárůst bionápojů v příštím 5 letech dosáhne 9 % ročně.

Očekávaný silný nárůst v kategorii zdravých a pohodových nápojů  
 Průmysl nealkoholických nápojů se setkává se značným vnějším tlakem. Vlády přijímají legislativu zakazující prodej sycených nápojů ve školách a hrozí regulací prodeje nápojů dětem, pokud průmysl tuto regulaci neprovede sám. Měnící se  spotřebitelské postoje k péči o zdraví a k pohodě přehodnotily roli nealkoholických nápojů.
 V těchto změnách prostředí každý výrobce nealkoholických nápojů horlivě rozšiřuje sortiment, do kterého zahrnuje výrobky pro zdraví a pohodu. Trh nealkoholických nápojů tak poskytne příležitost pro růst, protože spotřebitelé  předpokládají, že zůstane zaměření na nevhodný vysoký obsah cukru v nealko nápojích a vzroste zdravotní uvědomění a poptávka se rozšíří na přírodní a přírodně produkované výrobky. Při ročním nárůstu zdravých a pohodových nápojů o 5 %  se v USA dosáhne tržeb v tomto sektoru kolem 195 mld. USD v r. 2011 (při konstantním nárůstu celého sektoru nealkoholických nápojů ročně o 4 %). 

 

Zdroj: Ing. Ctibor Perlín, CSc.


Hodnocení => průměr 087
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář