Renata Šarjaková, 1. duben 2008
Bio má perspektivu

V oblasti biopotravin vidí odborníci velký potenciál. V minulém roce jejich spotřeba meziročně vzrostla o 70 procent na 1,29 miliardy korun. Tom Václavík z agentury Green marketing očekává, že letos spotřeba biopotravin stoupne o sto procent a dosáhne 2,58 miliardy korun.

Prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman na mezinárodní konferenci Biosummit, která se konala minulý týden v Praze a účastnili se jí asi dvě stovky odborníků, uvedl, že v současnosti na českém trhu působí více než 253 výrobců biopotravin, což je meziročně o 67 procent více. Rozšiřuje se také počet ekofarem. Ke konci minulého roku jich v České republice fungovalo 1311, což bylo meziročně o 355 více. Podíl ekologicky obhospodařované půdy tvoří přibližně 7,4 procenta. „Je tak zcela jasné, že ekologické zemědělství má budoucnost,“ konstatoval Toman. Podle něj je škoda, že se velká část bioprodukce dováží. Zvyšujícího se zájmu o biopotraviny by měly využít hlavně malé a střední podniky, sdělil.
Václavík na konferenci připomněl, že biopotraviny si loni poprvé ukrojily více než půl procenta z celkové spotřeby potravin a nápojů v České republice. V roce 2005 představoval tento ukazatel 0,18 procenta. Podíl biopotravin z dovozu se proti roku 2006 však zvýšil z 56 na 62 procent. Podle něj je to důsledek nedostatečně rychlé reakce českých zemědělců a potravinářů na dramaticky rostoucí poptávku. Té využívají zejména maloobchodní řetězce, jejich podíl na celkovém objemu nákupů biopotravin opět zvýšil.
„Trh s biopotravinami v České republice nabízí neopakovatelnou podnikatelskou příležitost. Je jisté, že spotřeba bude v několika dalších letech strmě stoupat,“ komentoval Václavík. Zatímco v roce 2005 obyvatel České republiky vydal za biopotraviny v průměru 50 korun, vloni to už bylo 126 korun. Letos by měl podle jeho odhadů utratit letos již 252 korun a za dva roky 645 korun.
V poslední době se biovýrobky dostávají ve větší míře i na pulty řetězců, jejichž podíl na prodeji biopotravin stále roste a podle odborníků se bude zvětšovat i do budoucna.
Podle něj se ale český zákazník pomalu mění. Začíná si uvědomovat, že je důležitá nejen cena, ale výraznou roli hraje i kvalita. Významnější se pro něj stává i přístup k ekologii. Podle výzkumů v roce 2007 jž pět procent obyvatel pravidelně nakupovalo biopotraviny, což představovalo asi čtvrtinový meziroční nárůst. Zájem o biopotraviny podporuje i mohutná propagační kampaň Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF), kterou zahájil v březnu. Potrvá tři roky a bude stát kolem 24 milionů korun, polovinu zaplatí Evropská unie, zbytek SZIF. Cílem kampaně je zvýšit povědomí veřejnosti, škol nebo například zdravotnických zařízení o možnostech většího využití biopotravin v každodenním životě.

Zdroj: Agroweb 


Hodnocení => průměr 054
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář