Potravinářská komora několikrát navrhovala omezení slev na 30 až 40 procent a zákaz prodejů pod nákupní cenou. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který sdružuje mimo jiné supermarkety, na to reagoval tím, že by došlo ke zdražení základních potravin. Proč si myslíte, že by ke zdražení nedošlo, když to obchod sám deklaruje?
Od začátku říkáme, že je to velmi citlivá otázka, kterou je třeba řešit. Nechceme to ale žádným způsobem zakazovat nebo regulovat, to by se spíš mělo dojednat na evropské úrovni. Je však potřeba si uvědomit několik věcí – přes 60 procent potravin se v Česku prodává v akcích. To je naprosto ojedinělé v celé Evropské unii. V některých kategoriích potravin se prodává až 90 procent zboží v akci, protože za řetězcem nastavenou „regálovou“ cenu by ho zákazník nekoupil. Mezi ně patří třeba čokoláda, rozpustná káva, alkohol nebo šumivá vína, přičemž slevy často překračují 50 procent.

Když to vezmu zeširoka, dříve slevy měly nějaký důvod – bylo prošlé datum minimální trvanlivosti nebo končilo datum spotřeby. Je logické, že nechceme plýtvat, tedy se zboží dva dny před koncem data spotřeby zlevnilo. Totéž platí pro výprodej sezonního zboží. V současné době ale sleva postrádá logiku v tom, proč ji zákazník dostává. Ten důvod je jediný – protože si řetězec dá na regál vysokou cenu a pak vedle ní červeně napíše sleva o 50 procent. A zákazník má pocit, že si kupuje něco velmi výhodného, přitom by výrobek mohl stát stejně jako ve slevě i normálně, a přesto by na něm obchodník vydělal.

Pokud však sami obchodníci tvrdí, že ke zdražení základních potravin dojde, asi se tak stane, ne?
Možná ano, ale zdraží je oni sami. Tato změna by skutečně byla o pořádku v cenách. Nemůžeme se bavit o stabilizaci cen, pokud něco stojí 30 až 40 korun, potom cena vylítne na 125 korun a o měsíc později se to zase prodává za 40 Kč. O podobných krocích se navíc začíná mluvit ve spoustě nových členských zemí Evropské unie. Mimo jiné proto, že řada starých států to má upravené. Třeba Francie připouští maximální slevu 34 procent. V Belgii jsou slevy mimořádně – víceméně jde jenom o výprodeje, jako když se vyprodává zimní zboží – i když občas se to dotkne také potravin.

Nikdo nechce zdražovat potraviny, ale nemohou se objevovat takové excesy, jako když si obchody nastřelí na vánoční čokoládové kolekce cenu 600 korun, aby pak v reálném předvánočním období mohly stát polovinu. Navíc to, aby nedošlo k plošnému zdražení kvůli podobné regulaci, je přesně práce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Celý rozhovor zde: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/potraviny-zemedelstvi-mercosur-slevy-vecerova.A250221_172528_ekonomika_drh?zdroj=sph_hp