Renata Šarjaková, 10. říjen 2023
Silnou stránkou Lidlu ve Spojených státech jsou privátní značky

Společnost Lidl otevřela své první prodejny ve Spojených státech v roce 2017 jako v první zemi mimo Evropu. Prvních 20 prodejen Lidl bylo otevřeno v létě 2017 ve Virginii a Severní a Jižní Karolíně a analytici měli velká očekávání.

 

 

Časopis Forbes uvedl, že společnost cílila na otevření 100 prodejen v prvním roce svého působení v USA. Výsledný počet byl ale poloviční. V dalších letech Lidl koupil 27 prodejen Best Market v New Yorku a New Jersey. První newyorská prodejna Lidlu byla otevřena na Staten Islandu v létě 2018, na Manhattanu na začátku roku 2022 a v Brooklynu má být otevřena v roce 2024. Aktuálně má řetězec Lidl více než 170 prodejen v Georgii, Jižní Karolíně, Severní Karolíně, Virginii, Marylandu, Washingtonu, D.C., Pensylvánii, Delaware, New Jersey a New Yorku. Místo expanze do co největšího počtu států se společnost zaměřila na východní pobřeží.

Agentury ale uvádějí, že v porovnání s konkurenčním řetězcem Aldi se Lidlu dosud nepodařilo prorazit a růst počtu prodejen je pomalejší, než německý diskontní řetězec očekával. Řetězec Aldi otevřel svůj první obchod v USA v roce 1976 a má v současnosti více než 2 400 provozoven a v roce 2022 byl již počtvrté za sebou nejrychleji rostoucím řetězcem co do počtu provozoven v USA. V celkovém počtu prodejen se Aldi řadí na třetí místo po společnostech Kroger a Walmart. Aldi si oblíbili zákazníci hledající výhodné nákupy, vysokoškolští studenti i zákazníci se středními příjmy. Inflace nejen v sektoru potravin v posledních letech diskontním řetězcům přála. I proto analytici očekávali rychlejší nástup Lidlu.

V srpnu t.r. byl do čela Lidl US jmenován nový CEO. Zpráva o změně ve vedení, přišla několik týdnů poté, co řetězec uzavřel několik prodejen na východním pobřeží s odvoláním na nedostatečné výsledky (současně však bylo oznámeno otevření nových prodejen ve Virginii, Brooklynu ve státě New York). Nové vedení má za úkol porozumět lokálním podmínkám a zákazníkům a trvat na ziskovosti a moudrém výběru lokalit pro další provozovny. Jako silnou stánku a zvláštní přínos Lidlu nové vedení vnímá privátní značky. Ty mají v současné době v USA podíl na trhu pouze kolem 17 %. Naopak Lidl US na svých webových stránkách uvádí, že privátní značky tvoří přibližně 80 % jím nabízených výrobků. Řada výrobků privátních značek je totožná s evropskými obchody. Českou stopu reprezentuje privátní značka piva Czech lager, kterou z ČR známe jako Argus. Na pultech jsou dále dostupné evropské pekařské výrobky, importované mléčné výrobky (zejména sýry) a další piva.

Prodejny Lidl v USA začínají na ploše 1 400 m2 a cílem řetězce je udržet režijní náklady "na minimu" a eliminovat "veškeré zbytečné náklady". V prodejnách se klade důraz na efektivitu. Prodejny Lidl mají prakticky totožné rozložení jako ty, které známe z ČR. Stejná je také charakteristická rotující nabídka nepotravinářského zboží.

Rozvoj aktivit řetězce Lidl ve Spojených státech navzdory obtížným podmínkám pro jeho dodavatele představuje příležitost také pro mnoho českých firem.

Zpracovala: Tereza Černá, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C., tereza_cerna@mzv.cz

 

Hodnocení => průměr 189
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář