Renata Šarjaková, 13. duben 2007
Vyhodnocení plnění Strategie zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU
Vyhodnocení plnění Strategie zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU přijaté vládou ČR usnesením č. 3 dne 3. ledna 2007

 VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

 

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne: 3. ledna 2007 č. 3

k Vyhodnocení plnění Strategie zajištění bezpečnosti potravin v České republice
po přistoupení k Evropské unii za období leden 2005 - září 2006



Vláda

I. schvaluje Vyhodnocení plnění Strategie zajištění bezpečnosti potravin v České republice po přistoupení k Evropské unii, obsažené v části III materiálu č.j. 1931/06, za období leden 2005 - září 2006, s úpravou podle připomínky vlády a s tím, že bezpečnost potravin je jednou z priorit vlády;


II. ukládá


1. ministryni zemědělství


a) zajistit praktickou realizaci bezpečnosti potravin v souladu se Strategií zajištění bezpečnosti potravin v České republice po přistoupení k Evropské unii,


b) zajistit naplňování úlohy meziresortní Koordinační skupiny bezpečnosti potravin,


c) zajistit plnění úkolů uvedených v příloze tohoto usnesení,


d) předložit vládě do 31. prosince 2008 ke schválení navazující strategický materiál na roky 2009 a 2010,


2. ministrům zdravotnictví, dopravy, průmyslu a obchodu, životního prostředí, vnitra a informatiky, obrany, financí a předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost spolupracovat s ministryní zemědělství při koordinaci v oblasti bezpečnosti potravin, zejména poskytovat potřebné informace a součinnost při plnění úkolů plynoucích ze Strategie zajištění bezpečnosti potravin v České republice po přistoupení k Evropské unii.

Provedou:

ministryně zemědělství,
ministři zdravotnictví,
dopravy,
průmyslu o obchodu,
životního prostředí,
vnitra a informatiky,
obrany,
financí,
a předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost


Předseda vlády

Ing. Mirek Topolánek v. r.

 

Příloha k usnesení vlády ze dne 3. ledna 2007 č. 3

 

 

Úkoly pro roky 2007 - 2008

 

I. Využívání vědecky podloženého hodnocení zdravotních rizik

 

  • Lépe koordinovat práci všech vědeckých výborů a zajistit dostatek informací o jejich činnosti (v EFSA koordinuje práci panelů jeden vědecký výbor).
  • Podpořit budování vhodných kapacit pro hodnocení zdravotních rizik - důvodem je stále větší tlak EFSA na sdílení výsledků hodnocení zdravotního rizika členskými zeměmi, vyplývá to i z  dokumentu připraveného ad-hoc Pracovní skupinou pro přínos národních autorit do práce vědeckého výboru, vědeckých panelů a dalších expertních skupin EFSA.
  • Podpořit zavedení a prosazení nařízení Evropského parlamentu a Rady o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH) v ČR. Toto nařízení bylo schváleno Evropským parlamentem v prosinci 2006 a nabude účinnosti 1. června 2007. Požadavky stanovené nařízením budou uplatňovány od června 2008.
  • Vypracovat přehled výzkumů prováděných v rámci bezpečnosti potravin a řízení rizik.

II. Řízení rizik

 

  1. Zavádět postupy pro sledování a tlumení výskytu salmonel v chovech drůbeže - naplňovat nařízení EP a Rady (ES) č. 2160/2003, o tlumení salmonel a některých jiných původců zoonóz vyskytujících se v potravinovém řetězci (např. Campylobacter jejuni).
  2. Přijmout postupy, které by lépe zpřístupnily stávající systém předpisů provázaný odkazy na nařízení ES (navíc možná dosud dostupných ne vždy v překladu). Z důvodu vysoké četnosti těchto nařízení ES, jejich vzájemnému doplňování se a rušení, vznikl složitý systém, který je pro běžného uživatele stěží prostupný.
  3. Pokračovat a prohlubovat spolupráci mezi jednotlivými kontrolními orgány. Jejich kontrolní činnost koordinovat tak, aby se zvýšila komplexnost kontrolních akcí a současně korigovala jejich četnost s cílem snižovat administrativní zátěž kontrolovaných osob v souladu s usnesením vlády č. 1316 ze dne 15. listopadu 2006, o realizaci postupného snižování administrativní zátěže drobných živnostníků a malých firem, ve vztahu k výkonu kontrolní činnosti  státních orgánů. Prosazovat na meziresortní úrovni. 
  4. Zajistit jednotnou aplikaci „hygienického balíčku“ do praxe. Uvést do souladu relevantní právní předpisy ČR, včetně prováděcích předpisů s legislativou EU, zejména u zákonů vymezujících kompetence orgánům dozoru (Státní veterinární správa ČR, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní rostlinolékařská správa, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský, orgány ochrany veřejného zdraví). Tak, aby na jedné straně bylo dosaženo jednotného postupu provádění kontrol ve vztahu ke kontrolovaným osobám a na straně druhé, aby všechny orgány, pověřené dozorem nad trhem s potravinami ČR, uplatňovaly jednotné principy.
  5. Posílit ochranu informací před jejich zneužitím z důvodu stále se zvyšujícího využívání informačních technologií v oblasti bezpečnosti potravin (informační systémy, registry, datové sklady, chráněné přístupy na web. stránkách).
  6. Zabývat se problematikou složení a značení potravin.
  7. Přizpůsobovat a využívat výstupy datového skladu MCL potřebám zpětného řízení v oblasti bezpečnosti potravin, poskytování informací veřejnosti, odborníkům a dále jako podklad pro rozhodovací procesy v orgánech EU.
  8. Rozpracovat priority českého předsednictví - PRES 2009.
  9. Prosazovat implementaci postupů založených na principech HACCP.
  10. Zohledňovat hrozbu bioterorismu při realizaci Strategie zajištění bezpečnosti potravin v ČR po přistoupení k EU.

III. Rozvoj komunikace a vzdělávání

 

  1. Posilovat nové cesty v komunikaci mezi Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem zdravotnictví, případně i s dalšími organizacemi při implementaci požadavků hygienického balíčku.
  2. Podpořit profesní vzdělávání v oblasti bezpečnosti potravin.
  3. Podpořit profesní vzdělávání v oblastech „Správná rostlinolékařská praxe“ a systémech „Integrované ochrany rostlin“.
  4. V oblasti komunikace naplňovat Komunikační postupy v oblasti bezpečnosti potravin a vytvořit plán vzdělávání / informování konkrétních cílových skupin, konkrétními prostředky a v konkrétních oblastech.
  • Informovat spotřebitele o jeho právech a usnadnit mu přístup k informacím. Zvážit zavedení trvalé „zelené linky“ pro stížnosti spotřebitelů.
  • Prohloubit spolupráci ministerstev a nevládních organizací.
  • Dále využívat výstupy průzkumů veřejného mínění.

 

Celé znění dokumentu včetně usnesení vlády naleznete Z D E


Hodnocení => průměr 075
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář