- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Britský supermarket Tesco otevře svůj první obchod zaměřený na zdravé potraviny
Společnost Tesco se chystá otevřít svůj první obchod se zaměřením na zdravé potraviny a také v několika obchodech po celé Velké Británii zavede sekce výrobků „pod 100 kalorií“.
Nový obchod, který bude otevřen koncem tohoto měsíce, bude nabízet pouze zdravé výrobky bez potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru. Jedná se o další krok ve snaze společnosti přimět spotřebitele ke zdravějšímu stravování. Je to součást čtyřletého plánu, který bude zahrnovat nový rozsáhlý program změn složení produktů s cílem zlepšit zdravotní profil výrobků a zvýšit propagaci zdravých potravin.
„Cílem společnosti Tesco je být místem, kde je nejjednodušší nakupovat zdravé a udržitelné potraviny. Jsme přesvědčeni, že zdravé a udržitelně vyráběné potraviny by měly být dostupné všem, ať žijí kdekoli a mají jakýkoli rozpočet,“ uvedl mluvčí společnosti Tesco.
K zahájení prodeje dochází v době, kdy ministr zdravotnictví Sajid Javid trvá na tom, že vláda UK je i nadále odhodlána zakázat propagaci nezdravých potravin.
Obří supermarkety vytvořily speciální sekce nabízející nízkokalorické verze typicky nezdravých potravin, jako jsou chipsy, sladkosti a dětské cereálie. Spolu se zákazem potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru vláda UK oznámila také zákaz reklamy na nezdravé potraviny ve stanovenou dobu večer a zákaz bezplatného doplňování sladkých nealkoholických nápojů v sektoru stravovacích zařízení.
Společnost P&O Ferries přerušuje od 17. března 2022 na několik dní své služby
Společnost P&O Ferries (britská lodní společnost, která provozuje trajekty mezi Spojeným královstvím a Irskem a kontinentální Evropou) bez jakéhokoli varování propustila ve čtvrtek 17. března v 11 hodin s okamžitou platností 800 zaměstnanců (z celkových 3 000). Zaměstnanci včetně kapitánů, inženýrů i podpůrného personálu byli z trajektů vyvedeni ochrankou v kuklách pět minut po zprávě, že přišli o práci.
Společnost P&O Ferries zjišťuje jak osobní tak nákladní přepravu a provozuje čtyři linky: Z Doveru do Calais, z Hullu do Rotterdamu, z Liverpoolu do Dublinu a ze skotského Cairnryanu do Larne v Severním Irsku.
Společnost P&O krátkodobě přerušila všechny služby. Ve Spojeném království (především v Doveru) i v Calais narůstá počet nevyřízených zakázek v silniční nákladní přepravě. Služby mají být obnoveny až v úterý 22. března a možná i později. Je proto doporučeno volit jiné trasy do a ze Spojeného království a počítat se zpožděním kvůli zvýšené dopravě a poptávce.
Polovina firem v UK není připravena na nová pravidla omezující propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru
Podle nového průzkumu téměř polovina britských firem není připravena na chystanou legislativu v UK omezující v obchodech propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru. Studie, kterou nechala vypracovat organizace pro globální standardy GS1 UK, rovněž zjistila, že 20 % podniků o změnách zákona vůbec neví.
Legislativa, která má být zavedena v UK od 1. října 2022, omezí v obchodech propagaci výrobků s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru. Omezení se týkají např. umístění těchto produktů u vchodů prodejen, konců uliček a u pokladen, stejně jako na úvodních internetových stránkách, internetových stránkách jiných kategorií potravin a na stránkách v sekci nákupního košíku nebo placení.
Pravidla týkající se cen navíc zakáží maloobchodníkům nabízet propagační akce na tyto výrobky, jako jsou např. nabídky „kup jeden, dostaneš jeden zdarma“ a „tři za dva“ apod. Průzkum společnosti GS1 UK však ukázal, že 70 % firem si není vědomo, že takovéto akce budou zakázány.
Legislativa měla v UK původně vstoupit v platnost v dubnu 2022, ale v červnu 2021 byl dohodnut její šestiměsíční odklad, aby se firmy mohly s dostatečným předstihem připravit.
Kromě nových pravidel týkajících se propagace v obchodech mají od 1. ledna 2023 vstoupit v platnost omezení týkající se reklamy na potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru. Změny zákona jsou součástí politiky britské vlády v boji proti dětské obezitě a z průzkumu společnosti GS1 UK vyplývá, že většina spotřebitelů tato opatření schvaluje.
Podle průzkumu 68 % nakupujících uvedlo, že s legislativou souhlasí, a téměř polovina zmínila, že jim změny pomohou více přemýšlet o tom, jaké výrobky kupují. Studie také zjistila, že 66 % firem také uznává potřebu regulace, která by omezila nezdravé stravování.
Zdroj
Zpracovali: Paul Wilkins a Tibor Angyal, Místní zástupci ČR pro agro-potravinářství ve Velké Británii, e-mail: uktrade@mze.cz