- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Trh s biopotravinami v roce 2019 vzrostl o 19 %. Obyvatelé ČR spotřebovali biopotraviny za 5, 26 miliardy korun
Trh s biopotravinami v České republice nadále roste, tento trend trvá už od roku 2011. Vyplývá to ze Zprávy o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2019, kterou zveřejnilo Ministerstvo zemědělství.
Ve srovnání s rokem 2018 byl předloni meziroční růst vyšší o 19 % a české domácnosti spotřebovaly biopotraviny za 5,26 miliardy korun (v roce 2018 za 4,43 miliardy korun).
Obrat českých společností na trhu s biopotravinami činil v roce 2019 přibližně 8,26 miliardy korun (v roce 2018 přibližně 7,02 miliardy). Z celkové spotřeby biopotravin činil obrat v maloobchodě 3, 85 miliardy, ve veřejném stravování 301 milionů a 302 milionů tvořil obrat přímého prodeje, například z farem. Prodej prostřednictvím e-shopů činil 801 milionů korun. Podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů dosáhl 1,52 % a průměrná roční spotřeba vzrostla na 492 korun na obyvatele (416 korun v roce 2018). Vzrostlo také množství exportovaných biopotravin a dosáhlo objemu přibližně 3 miliardy korun (2,59 miliardy v roce 2018).
Nejvíce biopotravin nakoupili čeští spotřebitelé v maloobchodních řetězcích, tedy v v supermarketech a hypermarketech (35 %, za celkem 1,8 miliardy korun), prostřednictvím prodejen zdravé výživy a biopotravin (16,2 %, za 851 milionů), e-shopů (15,2 %, za 801 milionů) a drogérií (15,2 %, za 797 milionů). E-shopy pro prodej svých výrobků využívají i faremní zpracovatelé a další výrobci, jejich podíl tvoří zhruba 25 % z celkového obratu prodeje přes e-shopy. Pozitivní je, že roste odbyt přes gastronomická zařízení (301 milionů, zatímco v roce 2018 to bylo 209 milionů korun), a to zejména ve školních jídelnách. Nárůst byl zaznamenán také u faremního a ostatního přímého prodeje (z 228 milionů v roce 2018 na 302 milionů v roce 2019).
Struktura hlavních biopotravin je dlouhodobě stabilní. Největší zájem byl o „Ostatní zpracované potraviny“, které tvořily přibližně 43% podíl na maloobchodním obratu biopotravin. Nejčastěji šlo o kávu a čaj, ostatní zpracované biopotraviny, hotové pokrmy včetně dětské výživy a doplňky stravy. Další nejčastěji nakupované biopotraviny jsou ovoce a zelenina (17 %) a mléko a mléčné výrobky (16 %).
Distributoři a maloobchodní řetězce dovezli finální biopotraviny (tj. bez zahrnutí dovozu bioproduktů a biopotravin určených k dalšímu zpracování) za 2,3 miliardy korun, což představuje 48% podíl na maloobchodním obratu trhu s biopotravinami v ČR.
Detailnější informace najdete ve Zprávě o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2019 (PDF).