Renata Šarjaková, 24. říjen 2017
Revoluce v nakupování může přijít
miwa_logo.jpg

 Česká technologická inovace v distribuci zboží bez obalů vyhrála prestižní mezinárodní cenu.  

Autoři české technologické inovace MIWA, která je určena pro široký trh a nabízí revoluční řešení v oblasti distribuce i nákupu zboží a potravin bez obalu, převzali 5. října 2017 mezinárodní ocenění nazvané New Plastics Economy Innovation Prize. S prestižní cenou je spojená výhra 200 tisíc dolarů a roční akcelerační program, který projekt posune na celosvětovou úroveň. Cílem technologie je změnit návyky distributorů, prodejců i zákazníků, a snížit celosvětové množství odpadu na minimum.

Projekt MIWA, jehož název je zkratkou spojení MInimum WAste, vzniknul v roce 2013. Tento systém minimalizuje vznik obalového a transportního odpadu v celém dodavatelském řetězci vytvořením uceleného obchodního ekosystému, který zajišťuje dopravu zboží v opakovaně použitelných transportních kapslích. Koncept se zrodil v hlavě Petra Báči, podnikatele, jenž se řadu let s úspěchem věnoval vývoji obalového designu pro známé značky a jehož oslovila myšlenka precyklace, tedy zabránění tvorbě obalového odpadu dříve, než vůbec dostane šanci vzniknout. Sám Báča považuje svůj „bezobalový“ projekt za přirozený vývoj v obalové branži, který vychází vstříc požadavku firem i spotřebitelů po udržitelném způsobu podnikání. „Role značky, identity a designu zůstává i nadále nezastupitelná, jen se z jednorázových obalů přesouvá přímo na místo prodeje a z velké části také do online prostoru“ vysvětluje svůj přístup Báča.

Méně plastu v mořích

Je to poprvé, co český projekt zvítězil v mezinárodní soutěži New Plastics Economy Innovation Prize. Projekt MIWA odborná porota vybrala ze 600 soutěžních návrhů a zařadila jej mezi 3 nejlepší projekty na poli celosvětového řešení likvidace plastových obalů. V odborné porotě zasedly přední korporátní společnosti, Unilever, Amcor, Veolia, Pepsico, Mars and Nestlé i vědecké ústavy jako University of Michigan či University of the Arts London. Soutěž iniciovala The Ellen MacArthur Foundation s The Prince of Wales's International Sustainability Unit. Společně usilují zejména o to, aby plast byl především v oběhové ekonomice, nikoliv v mořích.

Ve čtvrtek 5. října převzal otec projektu Petr Báča na Maltě cenu, šek na 200 000 dolarů a vstupenku do ročního akceleračního programu. „Jsme velmi rádi, že budeme součástí takového programu. Chceme se potkat s investory, kteří nám pomohou rozvinout nový podnikatelský model se společenským a enviromentálním dopadem,“ komentoval Báča získání prestižní ceny. Prostředky z výhry budou následně použity na rozvoj prvních obchodů s technologií MIWA. Mezinárodní ocenění je pro něj stvrzením, že technologie, již vyvinul, má smysl. Teď ji podpoří i světové špičky korporátního světa.

miwa_display.jpgRevoluce pro výrobce, dovozce i zákazníky

MIWA se vyznačuje svou komplexitou a nabízí řešení pro široký trh. „MIWA se adaptuje kdekoliv – od malých obchodů až po velké supermarkety,“ vysvětluje Hynek Balík z realizačního týmu. Pokrývá kompletní dodavatelský řetězec od výrobců po finální zákazníky. „Jde o úplně novou zkušenost, která kombinuje výhody digitálního a reálného prostředí přímo v místě prodeje. „Je to hodně o zákaznickém komfortu, ale také o využití možností, jež nám technologie dnes nabízejí, tak aby byl systém smysluplný pro každého účastníka,” dodává Balík.

Díky informačnímu systému jsou všichni členové MIWA propojeni a mohou mezi sebou jednoduše komunikovat. Systém je zároveň schopen vyhodnocovat data a učit se ze spotřebitelského chování zákazníka.

Jak MIWA funguje

Jak nakupování s technologií MIWA vlastně vypadá, vysvětluje instruktážní video na Youtube. Jde o úplně novou zkušenost, více ekologickou a inovativní. Výrobce zboží plní do opakovatelně použitelných transportních kapslí. Kapsle se přepraví do obchodů, kde jsou umístěny přímo na prodejní ploše do speciálních skladově - výdejových modulárních stojanů tzv. Bulk Modular System, který umožňuje zboží z kapslí v libovolném množství dávkovat do různých typů obalů dle preference nakupujícího. Po vyprázdnění se pak kapsle vrací zpět k výrobci k novému plnění.

Obaly nahradí prezentační display

Na prodejně si zákazník vybírá zboží pomocí mobilní aplikace, nebo scanneru z prezentačního displeje, který po informační a estetické stránce plně nahrazuje stávající obaly a také ukazuje reálný vzorek zboží. Prostým naskenováním kódu zákazník získá přístup ke všem potřebným informacím o zboží, jeho původu, vlastnostech a použití. Zároveň může volit přesné množství, které potřebuje i obal, do něhož chce zboží zabalit. V základu je možnost využít obal vratný, vlastní či z ekologicky šetrného materiálu. Zboží je zákazníkovi obratem připraveno personálem prodejny k odběru a pokud zákazník chce, může svůj nákup z aplikace rovnou zaplatit a vyhnout se tak nepříjemným frontám u pokladen i vykládání zboží na pás.

Budoucnost v minimalizaci odpadu je teď

Doba, kdy jsme věřili, že světové problémy způsobené nadměrným odpadem, může vyřešit recyklace, se chýlí ke konci. Recyklace se ukazuje jako neúčinné řešení. Světová banka už dnes odhaduje, že do roku 2100 mají lidé vyprodukovat třikrát více odpadu než produkují dnes. MIWA věří, že dokáže tento pesimismus zvrátit a přinést funkční alternativu. Koncept precyklace sice zatím není rozšířený, nicméně dává smysl. Našim úkolem je zbavit veřejnost i podnikatele předsudků ve vztahu k předcházení vzniku odpadu a hlavně pomoci odstraňovat bariéry, které brání v používání metod precyklace v běžném životě. MIWA je prvním krokem k tomuto cíli. “ říká Petr Báča, který pevně věří, že našel řešení, které svět zbaví zbytečného odpadu z obalů.

Zdroj: tisková zpráva


Hodnocení => průměr 109
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář