Renata Šarjaková, 24. říjen 2017
Výzkum: Češi a zdravá výživa
Country_Life_prodejna_kosmetiky1110.jpg

 Češi a zdravá výživa: nejdostupnější je Sklizeno, nejlepší sortiment má Country Life.  

Do prodejen a sítí se zdravou výživou zavítá 44 % internetové populace Česka. Týká se to spíše žen než mužů nebo dotázaných s vyšším vzděláním. Při nakupování volí hlavně podle dostupnosti konkrétní prodejny, které má podle nich nejdostupnější Sklizeno a kvality sortimentu, který má zase nejlepší síť Country Life. Rozhodující je i cena, kde vítězí síť Náš grunt. Ten přitom fakticky patří pod síť Sklizeno, ke které se připojil na konci loňského roku a v průběhu toho letošního měl v plánu prodejny přebrandovat pod sjednocenou značku Sklizeno. Podle Adély Flejšarové, mluvčí sítě Sklizeno, se však nepodařilo sjednotit všechny obchody Náš grunt, především v regionech tak nadále zůstávají pod dřívějším názvem.

Pouze 5 % dotázaných uvedlo ve spontánní znalosti obchod Country Life, 3 % dotázaných si vzpomnělo na Sklizeno a 2 % respondentů na Dm drogerii. Respondenti často uváděli ve spontánní znalosti obecně bio potraviny, zdravá výživa nebo konkrétní místní obchod. 

Při podpořené znalosti uvedla téměř třetina (30 %) dotázaných, že zná obchod Prozdravi.cz. Obchod Country Life zná čtvrtina dotázaných (25 %) a Sklizeno 22 % respondentů. Více než třetina dotázaných (36 %) uvedla, že zná značku Natura, která však nemá samostatný obchod. Následuje Bioobchod.cz s 18% podpořenou znalostí, 13 % spotřebitelů zná síť Náš grunt. Dalších 10 % dotázaných zná síť Delmart a Zelenyeshop.cz. 8 % respondentů zná BioPoint a 7 % prodejny Vega. 

Tento průzkum pro Retailek provedla agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let.

Za jednu návštěvu v prodejně se zdravou výživou utratí Češi 447 Kč. Více než polovina (66 %) respondentů chodí nakupovat do kamenných prodejen a sítí se zdravými potravinami, internetový nákup zdravé výživy volí 23 % dotázaných. Téměř pětina dotázaných (19 %) přitom uvedla, že nakupuje nejčastěji v e-shopu Prozdravi.cz. V obchodech se zdravou výživou Country Life nejčastěji nakupuje 18 % respondentů a v síti Sklizeno 15 % dotázaných.  18 % dotázaných uvedlo, že v tomto bodě uvedlo, že nejčastěji nakupují značku Natura, která však nemá samostatný obchod. 

Alespoň jednou za týden jde nakoupit do prodejen se zdravou výživou 18 % dotázaných. Několikrát za měsíc si pro zdravé potraviny do prodejen dojde 26 % respondentů, jednou za měsíc 30 % a méně často 26 % dotázaných. V určitém ročním období nakupuje v obchodech se zdravou stravou 23 % Čechů. Nejčastěji z toho v zimě, a to 32 % respondentů. Čtvrtina respondentů uvedla, že nakupuje častěji zdravou výživu v létě, pětina na jaře a další pětina na podzim.

Do zdravé výživy hlavně pro sušené ovoce a ořechy

Většina z respondentů (7 z 10) si v obchodech se zdravou výživou vybírá sušené ovoce, ořechy a semínka. Více než polovina dotázaných nakupuje v těchto obchodech čaje. Dalších 44 % respondentů zavítá do obchodu se zdravou výživou pro suroviny na vaření, 42 % pro zdravé sladkosti a 36 % pro koření. 

Většina dotázaných (92 %) nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro sebe. Více než polovina (58 %) respondentů nakupuje alespoň občas zdravou výživu pro své děti a stejný podíl pro partnera nebo partnerku. Více než třetina dotázaných nakupuje v obchodech se zdravou výživou alespoň občas pro rodiče a prarodiče a téměř čtvrtina zase pro přátele.

Zdroj: retailek.mediar.cz


Hodnocení => průměr 115
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář