František Mariánek, 10. listopad 2015
Češi znovu nacházejí zálibu ve šnecích.
Počet hlemýždích farem roste

Češi stále více přicházejí na chuť šnekům. Za hlemýždě si ale připlatí, kvalitě šnečího masa totiž odpovídá i cena. Zájemci za kilogram, tedy asi 350 šneků, zaplatí až 700 korun. Šneci se kromě kuchyní využívají i v kosmetickém průmyslu. Zatímco před pár lety bylo v Česku jen několik farem, dnes jich jsou desítky a ve šnečím byznysu se točí stovky tisíc korun. 

„Africký šnek helix aspersa maxima je jen o kousek větší než náš druh šneka,“ ukazuje bývalý kulturista Tomáš Pavíza. 

Takových šneků na svou farmu na Domažlicku vysadil před třemi lety dva tisíce. Dnes jich má víc než milion a šnečí byznys ho živí. Podnikatel prochází velkým stanem a ukazuje ohrádky, ve kterých hlemýždi rostou: 

„Je to šedesáticentimetrový plot, který je opatřen speciálním nátěrem, přes který se šnekům nechce.“ 

Na podzim ale Tomáš Pavíza šneky z ohrádek posbírá a přenese do jiné části farmy na zpracování. Vyhladovělé a tedy vyčištěné a spící šneky pak hází do vroucí vody. Vařit by se měli alespoň šest hodin, aby jejich maso nebylo tuhé. 

„Vyrábíme různé druhy paštik, zavařované maso v zeleninovém vývaru, v hovězím bujónu. Ale nejznámější výrobek ze šneka jsou šneci po burgundsku. Je to šnečí maso uvařené v bujónu, vrácené do vyčištěné ulity a zavíčkované bylinkovým máslem,“ popisuje. 

Gurmáni ale mají zájem i o šnečí kaviár, tedy bílá vajíčka hlemýžďů. Ten z farmy Tomáše Pavízy je na světové úrovni a zájem o něj překvapil i samotného farmáře. 

O francouzskou specialitu z českých ohrádek je zájem i v zahraničí. Nově by tak šnečí kaviár nebo šneci po burgundsku mohli putovat třeba do Španělska, Itálie, ale i Číny. 

Původně domácí mazlíčci 

Na hlemýždích vydělala například i Barbora Jurková z Olomouce. Původně koupila dva africké hlemýždě dětem, dnes jich má plnou farmu a zásobuje jimi restaurace. 

„V současnosti dodáváme do 10 až 15 restaurací po celé republice a zájem vzrůstá. Máme motto, že naučíme jíst Čechy šneky,“ říká. 

Šnečí boom na talíři potvrzuje i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Jejich hlavní sezona přijde už za pár týdnů, tedy na Vánoce. 

„Restaurace se snaží přizpůsobovat chutím našich zákazníků, kteří začínají tuto specialitu znovu objevovat. I to je důvod, proč tady přibývá farem, které se tím zabývají,“ vysvětluje Stárek. 

Kosmetika z hlemýždě 

Hlemýždi se v posledních letech používají i v kosmetickém průmyslu. Třeba manželé Sekelovi z Rokycan ve svém byznysu před osmi lety vsadili na krémy ze šneků z Chile. 

Jaroslav Sekela ale vyvrací fámu, že se kosmetika vyrábí ze slizu: „Je to mylná informace, že je to ten sliz, po kterém se šnek pohybuje. Ten sice také obsahuje některé důležité látky, ale primární surovina se získává drážděním šneka, který pak mezi nohou a ulitou vytváří pěnu, extrakt. Ten se pak zachytává do nádob, čistí se a filtruje, aby tato látka byla úplně čistá.“ 

Dnes mají manželé stovky odběratelů a šnečí krémy používá i pan Sekela: „Já ho používám po holení.“ 

Ozdravení pleti dotáhla nejdále kosmetická studia v Tokiu. Aby zbavila své klientky vrásek, přikládají jim na obličej živé šneky. 

Zdroj: Rozhlas.cz


Hodnocení => průměr 076
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář