Renata Šarjaková, 28. červen 2006
Jeden tlak v pneumatikách pro všechny druhy nasazení
Firma Michelin prodává nový druh pneumatiky, která se může při vysoké nosnosti používat se stejným tlakem na poli i na silnici. Článek popisuje zkušenosti německých uživatelů.

U pneumatik XeoBib není potřeba přizpůsobovat tlak vzduchu v pneumatikách jízdě po poli nebo po silnici. S tlakem méně než 100 kPa lze působit šetrně na půdu a při přepravě jezdit rychlostí 50 km.h-1. Volba správného tlaku vzduchu v pneumatikách je věčným kompromisem. Na poli by bylo žádoucí obdělávat půdu s tlakem menším než 100 kPa. Na silnici jsou často vyžadovány tlaky 150 kPa a více, aby traktor mohl s těžkým secím kombinátorem nebo neseným pluhem jezdit rychlostí 40 nebo 50 km.h-1. Protože se zvyšující se rychlostí se snižuje nosnost pneumatik. Kdo má zařízení na změnu tlaku vzduchu v pneumatikách, musí při každé změně mezi silnicí a polem vzduch přihustit nebo odpustit. Mnoha zemědělcům je přizpůsobování příliš namáhavé, jezdí stále s příliš vysokým tlakem. To jde na vrub šetrného působení na půdu, přenosu hnací síly a hloubky stopy. Řešení problému slibuje firma Michelin novou pneumatikou XeoBib. Ta může s půdu šetřícími tlaky vzduchu pod 100 kPa přenášet větší hmotnost než stávající nízkoprofilové nebo standardní pneumatiky. Přes nízký tlak nemá být chování za jízdy horší, nýbrž dokonce lepší. Tajemství pneumatiky spočívá v patentované technologii "Ultraflex". Na základě speciální konstrukce kostry pneumatiky, termostabilní pryžové směsi a nového tvaru dezénu může pneumatika velmi silně propružit bez toho, že by se poškodila.

Vyšší nosnost při vysokém tempu
S tlakem 80 kPa unese pneumatika při rychlosti 50 km.h-1 ještě více než 3,4 t. Nízkoprofilová pneumatika XM 108 smí při této rychlosti přepravovat jen asi 2,5 t. Standardní pneumatika Agri-Bib není pro tento nízký tlak vzduchu dimenzována. Pro dosažení stejné nosnosti jako u XeoBib by se musela nahustit na více než 180 kPa. Při rychlosti 40 km.h-1 jsou rozdíly menší. Při vůči půdě šetrném tlaku vzduchu 80 kPa smí pneumatika XeoBib přenášet 3,45 t. Pneumatika XM 108 dosahuje stejné nosnosti při tlaku ca 120 kPa. Standardní pneumatika s ní nemůže držet krok, ta vyžaduje více než 180 kPa. Při polních pracích (10 km.h-1) je XM 108 téměř tak dobrá jako XeoBib. Jsou-li nahuštěny na 60 nebo 80 kPa, smí přenášet stejné velké zatížení. Se zvyšujícím se tlakem vzduchu je nosnost dokonce výrazně vyšší. Standardní pneumatika dosahuje od tlaku ca. 150 kPa stejné nosnosti. Kromě toho má vysoká nosnost při vysokých rychlostech svoji cenu. Zadní pneumatika XeoBib o rozměrech 650/60 R 38 stojí přibližně o 400 EUR více než srovnatelná XM 108 a přibližně o 700 EUR více než standardní pneumatika AgriBib. Namontujeme-li "levnější" standardní pneumatiky od jiných výrobců, lze ušetřit více než 1000 EUR na kolo. Při kalkulaci se kromě toho musejí brát v úvahu speciální ráfky pro pneumatiku XeoBib. Oproti standardnímu ráfku se u zadních kol odrazí v rozpočtu příplatkem ve výši přibližně 200 EUR. Přestavba stávajícího traktoru proto většinou není účelná. V součtu stojí kompletní vybavení jednoho traktoru pneumatikami přibližně o 2000 až 2500 EUR více než u pneumatiky XM 108. Ve srovnání se standardními pneumatikami to je dokonce o 3000 až 3500 EUR. Za stejnou cenu lze zadní nápravu traktoru vybavit zařízením na úpravu tlaku vzduchu v pneumatikách. Za příplatek se tak může vybavit i přední náprava. Kompresor lze využívat také pro úpravu tlaku vzduchu v pneumatikách připojených dopravních prostředků.

Další alternativou k pneumatice XeoBib jsou široké pneumatiky 800er nebo 900er.
Při rychlosti 50 km.h-1 může XeoBib přenášet již od tlaku 60 kPa více než 3000 kg. Vzhledem k velkému množství vzduchu můžete s tlakem 80 kPa přenášet při rychlosti 50 km.h-1 rovněž 3,81 t.
Dotyková plocha je dvakrát tak velká jako u standardních pneumatik. Během sezony je můžete používat i na sklizňových strojích. Nejsou vhodné pro jízdu v brázdě. Cena je dvakrát tak vysoká jako u pneumatiky XM108. Mnoho zemědělců si není jisto, jak s kterými pneumatikami správně jezdit. U nových pneumatik XeoBib jsou údaje o počtu prodaných kusů doposud tajeny. Kromě toho se nová konstrukce pneumatik nabízí pouze pro rozsah výkonů od 60 kW do 150 kW. Také při rychlosti 40 km.h-1 je pneumatika XeoBib stále ještě mírně dokonalejší než XM 108. Ptali jsme se lidí z praxe, kteří v poslední sezoně s pneumatikou XeoBib jezdili. Reportáže ukázali, že zkušenosti jsou kladné. Pokud se týče životnosti ale ještě nejsou žádné spolehlivé údaje. Firma Michelin slibuje o 25 % více kilometrického proběhu než u stávajících nízkoprofilových pneumatik.

Konstatovali jsme
Pneumatika XeoBib může s tlakem nižším než 100 kPa jezdit na poli i na po silnici. Odpadá stálé přizpůsobování tlaku vzduchu různým podmínkám nasazení a rychlostem. Na poli má pneumatika XM 108 při nízkém tlaku stejnou nosnost. Pneumatika je proto zajímavá zejména pro traktory, které často jezdí mezi polem a silnicí (například aplikace kejdy, ochrana rostlin nebo hnojení). Přes nízký tlak vzduchu zemědělci potvrzují, že pneumatika XeoBib má dobré jízdní vlastnosti. Komfort a univerzální nasazení si ovšem firma Michelin také nechá dobře zaplatit. Na rozdíl od standardních pneumatik se včetně speciálních ráfků požaduje téměř o 50 % více. Zda bude mít pneumatika rovněž tak dlouhou životnost se ukáže během dvou až tří let používání.

Top Agrar, 2006, č.2, s. 1244              Zdroj info ÚZPI


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 064
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář