Renata Šarjaková, 11. březen 2015
ZEMĚDĚLSKÝ PODNIKATEL, AKTIVNÍ ZEMĚDĚLEC

V roce 2015 dochází ke změně subjektů, které mohou být příjemci některé z dotací opatření v rámci Jednotné žádosti.

ZEMĚDĚLSKÝ PODNIKATEL

Subjekt, který požádá o dotaci opatření v rámci Jednotné žádosti, musí být zemědělským podnikatelem dle § 2e až 2 ha zákona o zemědělství nebo je organizační složkou státu podle zákona č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. Podmínka zemědělského podnikatele neplatí pouze pro subjekty, které budou v rámci Jednotné žádosti podávat žádost o poskytnutí platby na Agroenvironmentálně-klimatická opatření.

Atribut zemědělského podnikatele bude Fond ověřovat prostřednictvím kontroly IČ žadatele v Evidenci zemědělského podnikatele. Evidence zemědělského podnikatele je vedena obecními úřady obcí s rozšířenou působností a jejím správcem je Ministerstvo zemědělství České republiky. Údaje evidence je možno si ověřit na webových stránkách:

http://eagri.cz/public/app/SZR/EZP

http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares_es.html.cz

Pokud žadatel nebude evidován jako zemědělský podnikatel, bude jeho žádost o podporu dotčených opatření v rámci Jednotné žádosti zamítnuta.

AKTIVNÍ ZEMĚDĚLEC

Fond bude dále u žadatelů o dotace opatření v rámci Jednotné žádosti (kromě žadatelů o poskytnutí platby na Agroenvironmentálně - klimatická opatření a platby v oblastech Natura 2000 na zemědělské půdě) kontrolovat také podmínku aktivního zemědělce.

Statut aktivního zemědělce automaticky splňují žadatelé, u nichž celková částka přímých plateb, na které měli nárok (před uplatněním sankcí) v roce 2014 byla menší než 5 000 EUR. Za aktivního zemědělce budou primárně považovány také subjekty, které prokáží, že zemědělská činnost je nezbytná pro zajištění jejich dalších činností v oblasti vědy, výzkumu, vzdělávání, výuky, zkušebnictví a hospodaření a správy majetku ČR. Prakticky se bude jednat například o školy, vzdělávací zařízení, zkušební ústavy…atd. Fond bude v tomto případě vyžadovat doložení dokumentu o založení subjektu (např. zřizovací listinu).

Žadatelé, kteří nepatří do výše uvedených skupin, budou podléhat kontrole evidovaných činností, resp. kontrole finančních ukazatelů.

Aktivní zemědělec je definován v čl. 9 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013. Nastavení této podmínky v ČR od roku 2015 bude znamenat, že žadatelé zabývající se vybranými činnostmi v rámci provozování letišť, vodáren, stálých sportovních

a rekreačních areálů, železničních služeb a služeb v oblasti nemovitostí, budou muset prokazovat, že roční částka přímých plateb, na které měli nárok v předcházejícím roce (před udělením sankcí), tvoří alespoň 5 % jejich příjmů z nezemědělské činnosti za poslední uzavřené účetní období, nebo že jejich příjmy ze zemědělské činnosti tvoří alespoň 1/3 celkových příjmů za poslední uzavřené účetní období.

Základním zdrojem pro kontrolu činností je databáze NACE, což je statistická klasifikace ekonomických činností Evropské unie a její používání je povinné pro všechny členské státy. Klasifikaci ekonomických činností v České republice (CZ NACE) spravuje Český statistický úřad. Dalším zdrojem pro kontrolu činností je živnostenský rejstřík. Kontrola činností tedy bude probíhat i vůči tomuto zdroji. Jako „zakázané“ byly stanoveny činnosti v následující tabulce: Činnosti podle

čl. 9 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)

č. 1307/2013

Třída CZ NACE podle sdělení Českého statistického úřadu

č. 244/2007 Sb.

Provozování letiště

52.23 Činnosti související s leteckou dopravou

Provozování železniční služby

49.10 Železniční osobní doprava meziměstská

49.20 Železniční nákladní doprava

Provozování vodáren

36.00 Shromažďování, úprava a rozvod vody

Služby v oblasti nemovitostí

68.10 Nákup a následný prodej vlastních nemovitostí

68.20 Pronájem a správa vlastních nebo pronajatých nemovitostí

68.31 Zprostředkovatelské činnosti realitních agentur

68.32 Správa nemovitostí na základě smlouvy

Provozování stálých sportovních a rekreačních areálů

93.11 Provozování sportovních zařízení

93.29 Ostatní zábavní a rekreační činnosti jinde neuvedené

55.20 Rekreační a ostatní krátkodobé ubytování

55.10 Ubytování v hotelích a podobných ubytovacích zařízeních


Hodnocení => průměr 030
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář