- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 5. listopad 2024:
Advent je zpět!
... více - 5. listopad 2024:
Seminář "Protierozní ochrana půdy v dotačních a legislativních podmínkách"
Regionální agrární komora Ostrav ... více - 24. říjen 2024:
Co dělat na pozemcích postižených záplavami?
Opatření, která můž ... více
Žofínské fórum, 28. května 2012
Projev ministra Petra Bendla na 133. Žofínském fóru
České zemědělství a potravinářství v době rozpočtových škrtů
Dámy a pánové, kolegyně a kolegové,
na úvod představím několik tezí, abychom věděli, o čem dnes budeme mluvit:
- i v době ekonomické krize dosahuje české zemědělství a potravinářský průmysl slušných ekonomických výsledků
- v loňském roce obor docílil nejvyššího souhrnného zisku od roku 1998 (16,4 mld. korun)
- na loňském úspěchu zemědělců se podílela hlavně rostlinná výroba (58,4 %), přičemž nejvýznamnější zastoupení na rostlinné produkci měly obiloviny (45,9 %) a technické plodiny (25,4 %)
- schodek agrárního zahraničního obchodu sice v loňském roce dosáhl 34,7 mld. korun, protože však bylo současně dosaženo historicky nejvyššího dovozu, ale i vývozu, není to výsledek, který by nás musel nějak zásadně vzrušovat, aktuálně se schodek v 1. čtvrtletí meziročně snížil o 2 mld. Kč na 5,5 mld. Kč, vývoz rostl rychleji než dovoz
- celkový objem agrárních dotací činil v roce 2011 téměř 35 miliard Kč. Pro další diskusi si dovolím toto číslo zopakovat a zdůraznit: 35 miliard Kč.
Jak lze tato statistická zjištění komentovat?
- obecně lze říci, že to nejsou špatné výsledky
- většina z vás se mnou ale bude souhlasit, že velké důvody k radosti nemáme, protože bližší pohled na strukturu odvětví není potěšující
- trendy vývoje ukazují posilující orientaci na výrobu komodit s malou přidanou hodnotou
- to není charakteristika, kterou by se mohla pyšnit země s tak hlubokou zemědělskou tradicí a veškerou lidskou i technologickou vybaveností pro sofistikovanou zemědělskou produkci
- bez nadsázky tak začínáme vykazovat některé parametry rozvojové země - jednoduchá masivní produkce rostlinných komodit bez přidané hodnoty a zpracování
- obzvláště znepokojující je vývoj některých odvětví živočišné výroby, která ztrácí pozice (prasata, drůbež, vejce), přestože předpoklady pro konkurenceschopnou produkci v podmínkách ČR existují
- potravinářský průmysl má v kontextu Evropy rovněž velmi specifické postavení (zejména ve vztahu k prvovýrobě i vůči obchodu) a přes slušnou zainvestovanost má značné rezervy k využití svého potenciálu a rozvoje
- pokud se nebudeme těmito trendy seriózně a koncepčně zabývat, je budoucnost řady odvětví reálně ohrožena, přestože opakuji, že v podmínkách ČR mají veškeré předpoklady být konkurenceschopné
- konečně je třeba zmínit, že uvedené údaje ukazují také na stále větší závislost našeho zemědělství na dotacích - to je v souvislosti s posilováním konkurenceschopnosti neblahý trend, přirovnal bych to k drogové závislosti
- chci připomenout, že máme často tendenci odpovědnost za tento stav svádět na druhé - zejména na nerovné podmínky v rámci dotačnípolitiky EU
- jistě je na tom díl pravdy a my budeme usilovat o narovnání těchto podmínek
- jsem nicméně přesvědčen, že hlavním zdrojem nerovnovážného vývoje jednotlivých odvětví je spíše způsob přerozdělování prostředků u nás doma
- mám na mysli přístup, který na jedné straně protežuje, nadsazuje, nadměrně kompenzuje některé velmi jednoduché formy rentabilní produkce
- a který na druhé straně nemotivuje k sofistikovanější, pracovně i technologicky náročnější produkci, zejména živočišné
- to je něco, s čím se nemůžeme smířit a co hodláme změnit
Než se probereme úkoly, které na nás v nápravě tohoto stavu českého zemědělství čekají, chci ještě připomenout několik významných předpokladů a podmínek, které leží mimo rámec českého zemědělství a potravinářství, ale jejichž důsledkům se nemůžeme vyhnout a musíme se jim postavit čelem. Jsou jimi:
- rostoucí tlak globalizované konkurence na náklady a realizační ceny
- probíhající reforma Společné zemědělské politiky EU na léta 2014-2020, v níž musíme zájmy našich zemědělců a potravinářů obhájit
- nutná fiskální konsolidace veřejných rozpočtů na národní úrovni i v rámci EU, která s sebou nese řadu nepopulárních fiskálních opatření rozprostřených na celou společnost, zemědělce a potravináře nevyjímaje
- zde je možno zmínit také: boj o TOP-UPY, DPH, zelená nafta
- právěnutnost fiskální konsolidace nás vede k potřebě zodpovědného hospodaření – finanční prostředky pro zajištění priorit musíme hledat primárně v rámci vlastního resortu – to nás vede k nepopulárním, ale zodpovědným rozhodnutím
- v dubnu t. r. jsme zahájili restrukturalizaci resortu (v tuto chvíli např. slučování dozorových orgánů)
- cílem je zajistit efektivní chod resortu s akcentem na omezení byrokracie a odstranění duplicit, nikoliv však na úkor kvality služeb, a aniž by došlo ke snížení efektivity výkonu
Co ze zmíněných východisek vyplývá?
- charakteristiky našeho zemědělství a potravinářství a ani již zmíněné skutečnosti nesmí být záminkou k zachování statu quo
- naopak, s jejich vědomím – a o to zodpovědněji – musíme přistoupit k nutným koncepčním změnám
- mějme prosím na paměti, že pokud je neučiníme nyní a nepřipravíme zodpovědně prostředí na léta 2014-2020, další pokus budeme mít reálně až v roce 2018 a 2019
- to při současných trendech může znamenat, že již některá odvětví nebude možné zachránit, protože prakticky zaniknou
Jakými principy se hodláme řídit?
na úrovni ČR
- využívat prostředky ze SZP hlavně pro podporu růstu (inovace, investice) – to přispěje i ke zvýšení produktivity práce v ČR a potažmo ke konkurenceschopnosti odvětví
- snižování administrativní zátěže
- uměle neudržovat neefektivní a nekonkurenceschopnou produkci
- více se zaměřit na doposud málo využívanou podporu z prostředků EU na propagaci českého zboží na trzích EU, ale i významně na třetích trzích
- podpora politiky kvality
- zvýšení počtu pracovních příležitostí na venkově
na úrovni EU
- prosazovat lepší fungování jednotného trhu EU, kde ještě stále existují určité překážky
- při obchodu se třetími zeměmi usilovat o snižování nákladů realizace obchodu ve spolupráci s MPO a MZV
A ještě několik pozitivních trendů, které nám jdou naproti
- vedle všeho, co jsem dosud zmínil, a co neznělo zrovna nadějně, si pro přípravu budoucího směru pro naše zemědělství musíme uvědomit příležitosti, které jsou příslibem pro rozvoj zemědělsko-potravinářského komplexu. V našich podmínkách je to zejména:
- trend regionalizace
- rostoucí zájem a preference domácí produkce mezi zákazníky
- poptávka po krátkých distribučních řetězcích
- stále sílící společenská poptávka po jakosti a lepší kvalitěpotravin
Druhou pozitivní věcí, kterou musím ještě zmínit je, že i přes nepříznivou fiskální situaci, se nám stále daří zajistit významné finanční prostředky do odvětví. Mám na mysli především:
- zajištění dofinancování Programu rozvoje venkova - všichni to považují za samozřejmost, ale žádná samozřejmost to není
- na přímých platbách SAPS i bez TOP-UP dostanou zemědělci oproti loňskému roku o 2,4 mld. Kč více- přesto se snažíme o zajištění TOP-UP – až 500 mil. Kč
- zajištění národních dotací - směřování na citlivésektory - usilujeme o navýšení – z Pozemkového fondu dalších až 530 mil. Kč
- specifická podpora citlivých sektorů podle čl. 68
- nikdo si ani nevšiml, že plánujeme obnovit podporu nákupu zemědělské půdy! - PGRLF
- jsou zajištěny finanční prostředky na marketingové kampaně KLASY a Regionalní potraviny i další programy na podporu jakosti potravin
Dost analýzy, pojďme se obrátit do budoucna.
Jaké jsou hlavní přístupy a priority pro tento a příští rok:
1.První – a aktuální –prioritou je vyjednání co nejlepší podoby Společné zemědělské politiky EU pro období po roce 2013. V současné době je jednou z nejdůležitějších náplní naší práce. Letošní rok bude zásadní pro definitivní vyjednání pozice českého zemědělství v rámci reformy Společné zemědělské politiky EU, která stanoví základní parametry a objemy zemědělských podpor na budoucí sedmileté období 2014 až 2020.
2. Dále nás – ve druhé polovině letošního roku – čeká představení koncepce českého zemědělství a potravinářství a vize nového rozdělení prostředků na přímé platby, rozvoj venkova, národní dotační tituly a operační program rybářství.
3. Připravujeme několik konkrétních kroků souvisejících s trhem s půdou a s jejím nakládáním.
4. Jakost a kvalita potravin - podpora národních schémat kvality a legislativní změny týkající se jakosti a dozoru nad potravinami jsou neméně významnou prioritou.
Začněme společnou zemědělskou politikou:
- U přímých plateb musí dojít k realokaci finančních prostředků na úrovni EU 27 tak, aby úroveň příjmů zemědělců v jednotlivých členských státech byla více vyvážená a omezila se její doposud silná vazba na historické produkční údaje, což bylo také jednou z priorit ČR.
- Výsledná obálka bude záviset na vyjednání celkového evropského rozpočtového rámce na léta 2014-2020, ale pokud se podaří udržet proporce, je to výborný výsledek.
- Pro ČR aktuálně navržená národní obálka dosahuje zhruba 890,229 mil. EUR - jde o snížení pouze o 2 % za situace, kdy se celý evropský balík krátí asi o 5-7 % - to je pozitivní zpráva pro zachování kontinuity nejvýznamnějších plateb.
- Přímé platby by měly být směrovány zejména aktivním zemědělcům a jednou z priorit ČR je nastavit vyvážený systém podpor, který maximálním možným způsobem zohlední potřeby jednotlivých skupin zemědělců a citlivých sektorů.
- Pokud jde o platební nároky, uvažujeme z ekonomických důvodů o přechodu (opuštění) ze SAPS - chceme však stejné podmínky k zohlednění citlivých sektorů jako EU 15 a jasná pravidla, která budou zaručovat funkční hospodaření, korektní zohlednění vlastnických vztahů a přispějí k fungování trhu s půdou.
- U Programu rozvoje venkova musíme počítat s tím, že výše finančního rozpočtu, který bude směřovat do II. pilíře SZP – tedy na rozvoj venkova, bude pro období2014-2020 pravděpodobně nižší, než byla uvolněna pro stávající období (stávající příspěvek EK je zhruba 2,8 mld. EUR na sedmileté období).
- Rozpočet pro jednotlivé členské státy bude vycházet nejen z objektivních kritérií (statistických dat, která popisují význam zemědělství a venkovských území v členských státech), ale i z dosavadních výsledků.
- Mimochodem: zde můžeme hodnotit čerpání ČR ve srovnání s ostatními členskými státy jako velmi úspěšné, řadíme se na 8. místo z evropské sedmadvacítky, co se týká míry čerpání rozpočtu Programu rozvoje venkova. Máme dobrou výchozí pozici: v předposledním roce stávajícího programového období můžeme obecně konstatovat, že implementace PRV probíhá úspěšně, a že se podařilo realizovat významné množství projektů jak k modernizaci zemědělských a potravinářských podniků, tak podpoře lesnického sektoru či zvýšení kvality života obyvatel malých obcí.
- K 31. 1. 2012 bylo úspěšně realizováno a proplaceno více než 15 tisíc projektů za zhruba 21 mld. Kč. Z toho více než 2 tisíce projektů zaměřených na modernizace zemědělských podniků a více než 500 projektů podporujících přidanou hodnotu potravinářských produktů v částce dotace 1,3 mld. Kč.
- I přes příznivé výsledky budeme k nastavování dotačních titulů na příští období přistupovat velmi kriticky a se zaměřením na jejich maximální efektivitu – dobré a snadné čerpání pro nás nebude napříště tím hlavním ukazatelem úspěšnosti!
K budoucnosti musíme přistoupit koncepčně! Dovolte mi proto v této souvislosti zmínit Grémium pro reformu zemědělské politiky na MZe
- Tento resortní orgán, který se zabývá klíčovými aspekty připravovaných změn SZP, jsme se rozhodli vytvořit proto, že SZP je skutečně klíčovým tématem současnosti s velkými dopady na budoucnost našeho zemědělsko-potravinářského sektoru.
- Těší mě, že všichni zástupci nevládních organizací přivítali vznik pracovních týmů Grémia i pravidelné organizování kulatých stolů, na kterých se aktivně podílejí, za což jim děkuji a myslím, že to napomůže jednotnému postupu při prosazování zájmů našich zemědělců.
- Zmínkou o Grémiu jsem se dostal na pomezí dvou dříve zmíněných priorit, z nichž první byla SZP a druhou byla koncepce zemědělství a potravinářství.
- V současné době se připravují materiály „Strategie potravinářství pro období 2014 – 2020“ a „Koncepce zemědělství pro období 2014 – 2020“.
- Z pohledu MZe jde o velmi významné dokumenty, které by měly vymezit budoucí směřování zemědělsko-potravinářského sektoru do roku 2020 a sloužit kvalitnímu nastavení a prosazování nástrojové politiky – novému rozdělení přímých plateb, nastavení programu rozvoje venkova, národních dotací a Operačního programu rybářství – představíme v druhé polovinětohoto roku.
Třetí prioritou je několik kroků souvisejících s fungováním trhu s půdou a s jejím nakládáním
- v ČR je stále velké procento pronajaté půdy s nepříznivými dopady na kvalitu zemědělského půdního fondu, vysoké procento erozně ohrožených pozemků
- roční ztráty z nezodpovědného nakládání s půdou se pohybují v odhadech kolem 4 mld. Kč - to vede k fakticky se zhoršující konkurenceschopnosti základního výrobního faktoru - půdy
- budeme usilovat o posilování vlastnického vztahu k půdě - připravujeme několik konkrétních opatření:
- podpora nákupu zem. půdy - program PGRLF (200 mil./rok)
- novela zákona 95 - odstranit předkupní právo státu
- dynamické pokračování pozemkových úprav
- využít možností v novém programovém období na podporu investic do zlepšení stavu krajiny
- provádět poradenství a osvětu zemědělské veřejnosti v boji proti vodní erozi a zhoršujícímu se stavu zemědělského půdního fondu.
Čtvrtou prioritou, o které jsem se před chvílí zmínil, je Bezpečnost a kvalita potravin
- aféry posledního období podtrhují význam této priority
- z bezpečnosti potravin a kvality se stává významná společenská poptávka a my na ni musíme adekvátním způsobem reagovat
- v této souvislosti navrhujeme a budeme navrhovat řešení, která půjdou směrem:
- posílení standardů kvality – minulý týden jsem podepsal vyhlášku k čerstvosti pekařských a cukrářských výrobků
- posílení pravomocí dozorových orgánů – tomu odpovídá legislativní plán Ministerstva na nadcházející období
- kontinuita v podpoře propagace regionální produkce – KLASA, Regionální potravina
- informovanost a vzdělávání spotřebitele – webový portál atd.
- jsem přesvědčen, že konkurenceschopnost našeho zemědělství a potravinářství je s ohledem na zmíněné spotřebitelské a společenské trendy nutno založit na:
- diferenciaci - odmítání anonymní průměrné produkce
- jakosti - a její komunikaci spotřebiteli
- proto chci jasně deklarovat, jakou cestou se rozhodně ubírat nechceme. Nehodláme v kontextu posilování konkurenceschopnosti vyslyšet požadavky na rozvolňování jakostních standardů. To by byla koncepce krátkodobá, nikoliv rozvojová.
Dámy a pánové!
- pokusil jsem se Vám ve stručnosti nastínit hlavní výzvy a priority mého resortu ve složité době nutných ekonomických škrtů
- jistě jste si všimli, že i s ohledem na těžké podmínky v žádném případě nejde o plán ústupový a improvizační
- naopak, musíme být s omezenými zdroji velmi ambiciózní, doba si to žádá.
- nacházíme se v důležitém období, kdy je nejen možné, ale přímo nezbytné pootočit kormidlem českého zemědělství a potravinářství takovým směrem, aby na bázi konkurenceschopnosti začalo konečně nabírat správný kurz
- nikdo z nás to nedokáže sám, a proto věřím, že společně s Vámi všemi se to může podařit. K tomu je třeba otevřený dialog bez jakýchkoliv tabu
- myslím, že i Žofínské fórum je správným místem k takové diskusi